Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”
Nädalatundide maht: 3
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Teab, ajaloo periodiseerimise põhimõtteid ning et ajaloo periodiseerimine on kokkuleppeline.
- 2. Teab, et ajaloosündmustel ja -nähtustel on põhjused ja tagajärjed.
- 3. Kasutab ajaloomõisteid kontekstis.
- 4. Teab näiteid kodukoha minevikust.
- 5. Teab, et Eesti ei ole alati olnud iseseisev ning teab olulisi sündmusi ja isikuid Eesti omariikluse kujunemisloos.
- 6. Mõistab, kuidas kujunes inimasustus.
- 7. Mõistab, et teadus ja tehnika on pidevas arengus ja mõjutavad inimesi ning ühiskonnaelu.
- 8. Oskab asetada end minevikus elanud inimese olukorda ning saab aru, et erinevast rollist vaadates on maailm erinev.
- 9. Teab, et eri aegadel on ühiskonnas olnud erinevad väärtussüsteemid, mida ei ole õige hinnata tänapäeva kontekstis.
- 10. Teab, mis tunnused on iseloomulikud demokraatlikele ja mittedemokraatlikele ühiskonnavormidele ajaloos.
- 11. Teab, millist liiki allikatest saab mineviku kohta teavet ja milliste tunnuste järgi saab allikate usaldusväärsust hinnata.
- 12. Teab näiteid kodukoha kultuuripärandist, olulisi inimesi ja nende rolli kodukoha kultuuriloos.
- 13. Märkab ja väärtustab minevikupärandit Eestis ja mujal.
- 14. Teab, kuidas meditsiin ja inimeste teadmised tervisest on aja jooksul muutunud.
- 15. Teab näiteid, kuidas inimkond on minevikus keskkonda mõjutanud.
Õpitulemused
- 1. Kasutab ajaarvamisega seotud mõisteid asjakohaselt: e.Kr., p.Kr, sajand, aastatuhat jt
- 2. Teab, et ajalooallikad jagunevad suulisteks, esemelisteks, kirjalikeks ja audiovisuaalseteks ning toob nende kohta näiteid
- 3. Iseloomustab erinevate allikatüüpide eripära, hinnates nende usaldusväärsust
- 4. Kasutab perekonnaloo uurimisel eritüübilisi allikaid
- 5. Teab, et ajaloo periodiseerimine on kokkuleppeline, nimetab ajalooperioode ja sündmusi, mis on aluseks ajaloo periodiseerimisele, põhjendab oma valikut
- 6. Paigutab ajateljele isikliku elu sündmusi, ajaloosündmusi ja -perioode, kasutades õigesti ajaühikuid; lahendab ajatelje abil ülesandeid
- 7. Toob näiteid sündmustest ja protsessidest maailma ja Eesti ajaloos ning isiklikus elus
- 8. Kirjeldab ajaloosündmuse näitel põhjuse ja tagajärje seost
- 9. Kasutab narratiivi loomisel ajaloomõisteid asjakohases kontekstis
- 10. Teab ja esitleb lugusid oma kodukoha minevikust
- 11. Nimetab Eesti iseseisvumisega seotud sündmusi ja isikuid
- 12. Teab mõnda inimeste ajaloolist asulat, kirjeldab selle tekkimise ja kujunemise põhjusi
- 13. Kirjeldab joonise abil ajaloolist asulat
- 14. Toob näiteid, kuidas ühiskonna ja elukeskkonna areng mõjutavad inimeste igapäevaelu
- 15. Nimetab teaduse ja tehnika arengut mõjutanud tähtsamaid avastusi ja leiutisi ning selgitab nende tähtsust
- 16. Teab näiteid erinevatest ühiskonnaelu vormidest antiikajal ja kirjeldab nende erisusi
- 17. Teab, et inimeste arusaam maailmast sõltub ajaloolisest kontekstist ja inimese sotsiaalsest rollist ühiskonnas
- 18. Nimetab ajaloolisi isikuid ja põhjendab nende olulisust kultuuriloos
- 19. Toob näiteid ajaloomälestistest ja selgitab, miks need on kultuuriloos olulised
- 20. Toob näiteid ravivõtete ja tervishoiu kohta eri aegadel
- 21. Toob näiteid inimtegevuse ja looduskeskkonna vastastikusest mõjust minevikus.