Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”
Nädalatundide maht: 6
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Eristab ajalooperioode ning iseloomustab neid põhitunnuste kaudu.
- 2. Mõistab ajaloosündmuste tähenduslikkust, toob esile sündmuste ja protsesside põhjusi ja tagajärgi ning jätkuvuse ja muutuste näiteid.
- 3. Seostab kodukoha ajalugu Eesti ja Euroopa ajalooga, teab Eesti ajaloo pöördepunkte.
- 4. Mõistab Eesti omariikluse kujunemist ja arengut Euroopa ajaloo taustal.
- 5. Mõistab tänapäeva Euroopa ja Ameerika Ühendriikide kujunemislugu ja arengut ning riikide mõju maailmas.
- 6. Analüüsib inimeste igapäevaelu ja ühiskonnaelu muutumist ning linnade tähtsuse kasvu.
- 7. Mõistab teaduse ja tehnika arengu mõju inimeste eluviisile ja ühiskonnaelu valdkondadele.
- 8. Mõistab kolonialismi ja rahvastikurände põhjusi ja tagajärgi minevikus ja tänapäeval globaalse ajaloo perspektiivis.
- 9. Analüüsib inimese sotsiaalseid ja ühiskondlikke rolle minevikus ja tänapäeval, individuaalse eneseteostuse piiranguid ja võimalusi lähtuvalt ühiskonna arengust.
- 10. Mõistab, kuidas on kujunenud ja toiminud demokraatlik ühiskond minevikus, võrreldes tänapäevaga.
- 11. Mõistab, kuidas inimese käsitus on ajas muutunud.
- 12. Kogub ajalooalast informatsiooni, töötab eritüübiliste ajalooallikatega, kommenteerib ja hindab neid kriitiliselt, teeb informatsiooni põhjal järeldusi.
- 13. Eristab poliitilisi õpetusi, teab nende kujunemislugu
- 14. Analüüsib kultuuripärandi tähtsust inimkonna ajaloos ja mõistab üksikisiku rolli kultuuripärandi kandjana.
- 15. Analüüsib inimese tervisekäitumise muutumist ajaloos.
- 16. Mõistab inimtegevuse ja keskkonna vastastikust mõju ajaloos
Õpitulemused
- 1. Iseloomustab põhitunnuste kaudu erinevaid ajalooperioode
- 2. Nimetab erinevate kunstistiilide olulisemaid tunnuseid ja tunneb väliste tunnuste järgi ära erinevate kunstistiilide arhitektuurinäiteid
- 3. Toob allikate põhjal esile ajaloosündmuste põhjuse-tagajärje seoseid
- 4. Arutleb märksõnade või küsimuste toel ajaloosündmuste ja -nähtuste üle, kujundab oma seisukoha ning põhjendab seda
- 5. Selgitab näidete abil, kuidas muutused maailmas on mõjutanud Eesti ajalugu
- 6. Analüüsib Eesti omariikluse kujunemist ja arengut Euroopa sündmuste kontekstis
- 7. Analüüsib Euroopa riikide arengut ajaloos mõne riigi näitel
- 8. Selgitab Ameerika Ühendriikide kujunemislugu
- 9. Selgitab näidete toel Euroopa suurriikide ja Ameerika Ühendriikide tähtsust lähiajaloos
- 10. Toob näiteid ühiskonna ümberkorraldamise võimalustest reformide või revolutsiooni teel ja analüüsib nende protsesside erinevusi
- 11. Võrdleb etteantud kriteeriumide põhjal elukorraldust maal ja linnas
- 12. Toob näiteid rahvastikurännetest, selgitades nende põhjusi ja tagajärgi
- 13. Toob näiteid kolonialismi majanduslikest, poliitilistest ja eetilistest aspektidest, annab kolonialismile hinnangu erinevast perspektiivist
- 14. Analüüsib inimeste võimalusi ja valikuid minevikus ja tänapäeval isikute näitel
- 15. Teab demokraatiale iseloomulikke jooni selle kujunemise ajal ja tänapäeval ja toob näiteid demokraatia arengust antiikajast tänapäevani
- 16. Iseloomustab nüüdisaja demokraatlikku ühiskonda mõne riigi näitel
- 17. Loetleb inimkeskse ja teadusliku maailmapildi kujunemise põhjuseid, toob näiteid selle tunnusjoontest, suuna esindajatest erinevatel ajastutel ning ühiskonnas toimunud muutustest
- 18. Kirjeldab, kuidas on erineval ajal maailmas korraldatud inimeste heaolu, tuues näiteid hariduse, tervishoiu, igapäevaelu ja turvalisuse korraldusest
- 19. Toob näiteid hariduse, tervishoiu, sotsiaal- ja igapäevaelu valdkonnast eri ajastutel
- 20. Analüüsib allikate usaldusväärsust eri aspekte hinnates, teab, et allika sõnum sõltub autori positsioonist
- 21. Teeb allikate põhjal järeldusi, hinnates väiteid, taotlusi ja veendumusi ajaloolises kontekstis
- 22. Iseloomustab erinevaid poliitilisi õpetusi ja nende peamisi toetusgruppe ühiskonnas, analüüsib, mis on iseloomulik konservatismile, liberalismile ja sotsiaaldemokraatiale tänapäeval
- 23. Tunneb ära äärmusluse ja populismi tunnused minevikus ja tänapäeval
- 24. Kujundab oma poliitilise eelistuse ja põhjendab seda
- 25. Analüüsib teaduse ja tehnika arengu positiivset ja negatiivset mõju ühiskonnale ja kultuurile, mõistab inimkonna eetilisi valikuid ja vastutust ühiskonna ees seoses teaduse ja tehnika arenguga
- 26. Toob näiteid erinevate ajastute kultuuripärandist
- 27. Märkab kodukoha kultuuripärandit ja teab selle kujunemislugu, mõistab, et kultuuripärandi tähendus võib ajas muutuda
- 28. Selgitab, kuidas igal inimesel on võimalik olla traditsioonide hoidmise kaudu kultuuripärandi kandja
- 29. Märkab Eesti ja maailma kultuuri seoseid ja vastastikust mõju
- 30. Teab, kuidas meditsiin on ajas arenenud ja mis võtteid on kasutatud haiguste ja epideemiatega võitlemisel
- 31. Selgitab ja toob näiteid, kuidas inimesed on erinevatel ajastutel loodusesse suhtunud
- 32. Selgitab, kuidas tootmine, tarbimine ja inimeste elatustase on seotud loodusressursside kasutamisega