Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Keel ja kirjandus”
Nädalatundide maht: 11
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Mõistab rahvapärimust ja kultuuri mitmekesisust
- 2. Mõistab eesti keelt kui kultuuri kandjat ja avaliku suhtluse vahendit
- 3. Väljendab end selgelt ja asjakohaselt suuliselt ning kirjalikult
- 4. Teeb õpitu piires keeleteadlikke valikuid, kasutab korrektset kirjakeelt ja sobivat sõnavara
- 5. Loeb tekste ladusalt ja eesmärgistatult eri keskkondades ja allikatest
- 6. Kirjutab eesmärgistatult eri liiki tekste eri keskkondades ja allikate toel
- 7. Analüüsib ja hindab eri liiki suulisi ja kirjalikke tekste
- 8. Mõistab eri tüüpi ja liiki tekstide ülesehitust, sisu, keelelist eripära
- 9. Kujundab lugemise kaudu hoiakuid ja tõekspidamisi
- 10. Väärtustab lugemist, leiab endale sobivat lugemisvara.
Õpitulemused
Suuline ja kirjalik suhtlus
- 1. Valib juhendamise abil olukorrale vastava suhtluskanali
- 2. Esitab kuuldu ja loetu kohta küsimusi, avaldab viisakalt ja olukorrast lähtuvalt arvamust, sõnastab järelduse
- 3. Lahendab lihtsamaid probleemülesandeid paaris- ja rühmatöös
- 4. Põhjendab oma seisukohta ja aktsepteerib kaaslaste põhjendatud seisukohti
- 5. Kasutab suhtluses sobivaid keelevahendeid, sh korrektset kirjakeelt õpitu piires nii suulises kui ka kirjalikus suhtluses.
Teksti vastuvõtt
- 1. Valib ja loeb sobivaid tervikteoseid nii eesti kui ka maailma lastekirjandusest
- 2. Iseloomustab õpitud tekstiliike ja nende kasutamise võimalusi
- 3. Loeb ja mõistab eakohaseid õpi- ja elutarbelisi ning huvivaldkondade tekste
- 4. Võrdleb tekste, esitab küsimusi, avaldab arvamust, teeb tekstist lühikokkuvõtte
- 5. Kuulab ja jälgib vastuvõetavat teksti, valib lugemise eesmärgile sobiva lugemisviisi
- 6. Tunneb keele ja kirjanduse valdkonna teabekeskkondi, leiab neist vajaliku teabe
- 7. Võrdleb eri allikatest pärit infot, eristab olulist ebaolulisest, fakti arvamusest
Tekstiloome
- 1. Leiab juhendamise abil tekstiloomeks vajalikku teavet
- 2. Tunneb kirjutamiseks ja esinemiseks valmistumise põhietappe
- 3. Jutustab, kirjeldab, võrdleb ja arutleb suuliselt ja kirjalikult
- 4. Esineb suuliselt, võtab sõna, koostab ja peab lühikese ettekande
- 5. Kirjutab eesmärgipäraselt ja olukohaselt eri liiki eakohaseid tekste
- 6. Vormistab kirjalikud tekstid korrektselt nii käsikirjas kui ka arvutis
Keeleteadlikkus
- 1. Nimetab Eestis kõneldavaid keeli, sugulaskeeli ja rahvaid
- 2. Eristab keelevariante, sh murdeid, sotsiolekte, toob näiteid nende kasutusest
- 3. Kirjeldab eesti keele häälikusüsteemi, eristab sõnaliikide tüüpjuhte ning põhilisi käänd- ja pöördsõna vorme
- 4. Moodustab ja kirjavahemärgistab lihtlauseid, sealhulgas koondlauseid ja lihtsamaid liitlauseid
- 5. Järgib eesti õigekirja aluseid ja õpitud põhireegleid
- 6. Rakendab omandatud keeleteadmisi tekstiloomes ja -analüüsis
- 7. Kasutab õigekirja kontrollimiseks ja tähenduste leidmiseks trüki- ja digisõnastikke, leiab sõnaartiklist vajaliku teabe