Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Keel ja kirjandus”

Nädalatundide maht: 6

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Väärtustab oma rahvapärimust ja kultuuri mitmekesisust
  • 2. Väärtustab eesti keelt kui kultuuri kandjat ja avaliku suhtluse vahendit.
  • 3. On keeleteadlik, väljendab end eesmärgipäraselt, selgelt, asjakohaselt ja keeleliselt korrektselt suuliselt ning kirjalikult
  • 4. Loeb tekste vilunult, eesmärgistatult ja kriitiliselt eri keskkondades ja allikatest
  • 5. Kirjutab eesmärgistatult ja keeleliselt korrektselt eri liiki tekste eri keskkondades ja allikate toel
  • 6. Analüüsib ja hindab kriitiliselt eri liiki suulisi ja kirjalikke tekste, arvestab intellektuaalomandiga
  • 7. Mõistab eri tüüpi ja liiki tekstide ülesehitust, sisu, keelelist eripära ning funktsiooni
  • 8. Kujundab lugemise kaudu väärtushoiakuid ja tõekspidamisi
  • 9. Väljendab end sobivat ja rikkalikku sõnavara kasutades
  • 10. Omandab lugemisharjumuse ja väärtustab lugemist

Õpitulemused

Suuline ja kirjalik suhtlus

  • 1. Nimetab suulise ja kirjaliku kõne erijooni ning eristab kirjakeelt argikeelest
  • 2. Esitab kuuldu ja loetu põhjal küsimusi, teeb järeldusi ning annab hinnanguid
  • 3. Teeb kuuldu ja loetu kohta nii suulise kui ka kirjaliku kokkuvõtte
  • 4. Arutleb eakohastel teemadel, lahendab keelealaseid probleemülesandeid ja osaleb diskussioonides
  • 5. Põhjendab ning avaldab viisakalt ja asjakohaselt arvamust ja seisukohta sündmuse, nähtuse või teksti kohta nii suuliselt kui ka kirjalikult
  • 6. Märkab tekstides ja suhtluses tehtavaid keelevalikuid
  • 7. Kasutab asjakohaseid suulise ja kirjaliku suhtlemise tavasid ja võimalusi

Teksti vastuvõtt

  • 1. Iseloomustab peamisi tekstiliike, nende põhijooni ning kasutamise võimalusi; 10
  • 2. Loeb ja kuulab sihipäraselt, kriitiliselt ning arusaamisega nii oma huvivaldkondade kui ka õpi- ja elutarbelisi tekste
  • 3. Teab, et teksti väljenduslaad oleneb teksti kasutusvaldkonnast, liigist, eesmärgist, autorist ja suhtlusolukorrast
  • 4. Teeb järeldusi kasutatud keelevahendite kohta ning märkab kujundlikkust mõjutusvahendina
  • 5. Hindab kriitiliselt sõnumi suhtlusmooduseid, sh visuaalset, kuuldelist, žestilist ja tekstilist osa
  • 6. Võtab kokku ja konspekteerib tekste, teeb teksti põhjal märkmeid, võrdleb tekste omavahel, osutab arusaamatule
  • 7. Sõnastab teksti kohta küsimusi ja esitab vastuväiteid, avaldab arvamust, kommenteerib, tõlgendab ning seostab oma kogemuste ja mõtetega
  • 8. Kasutab omandatud keele- ja tekstimõisteid teksti vastuvõtmisel, analüüsimisel ja tõlgendamisel ning seoste loomisel

Tekstiloome

  • 1. Leiab tekstiloomeks vajalikku teavet eri allikatest ja keskkondadest, valib kriitiliselt teabeallikaid ning osundab neid sobivas vormis
  • 2. Kirjutab ja valmistub esinemiseks etappide kaupa
  • 3. Ehitab teksti üles vastuvõtjat arvestades, järjestab ja seostab info loogiliselt ning valdab peamisi tekstisidususvõtteid
  • 4. Esineb suuliselt (tervitab, võtab sõna, koostab ning peab lühikese ettekande ja kõne)
  • 5. Kirjutab eesmärgipäraselt ja olukohaselt, vormistab korrektselt eri liike tekste (teabetekstid, sh kindla eesmärgiga ülevaated, kokkuvõtted ja lühiuurimused; meediatekstid, sh uudis, intervjuu; arvamustekstid, sh kirjand, kommentaar, arvamuslugu; avaliku suhtluse tekstid, sh avaldus, seletuskiri)
  • 6. Seostab oma kirjutise ja esinemise sündmuse või toimingu eesmärgiga, vahendab kuuldud ja loetud tekste sobiva pikkuse ja täpsusega, viidates allikale
  • 7. Kirjutab suhtlussituatsiooni sobivaid tekste, arvestab teksti vastuvõtjat, järgib õigekirjanorme, kasutab mitmekesiseid grammatilisi tarindeid ja sõnavara
  • 8. Kasutab kirjutamisel mitmeid keeleallikaid ja teeb saadud teabe põhjal teadlikke keelevalikuid

Keeleteadlikkus

  • 1. Väärtustab eesti keelt ühena Euroopa ja maailma keeltest, kirjeldab ja mõistab eesti keele eripära, kujunemist ja rolli teiste keelte taustal, suhestab keeli teadlikult
  • 2. Suhtub mõistvalt eesti keelt teise keelena kõnelejatesse, on toetav vestluspartner
  • 3. Järgib eesti õigekirja aluseid ja põhimõtteid, kasutab õigekirjakorrektorit
  • 4. Kasutab eesti kirjakeelt avalikult esinedes ning õppides
  • 5. Kirjeldab eesti keele häälikusüsteemi, eristab sõnaliike ja -vorme, lauseehituse peajooni
  • 6. Tunneb peamisi lausetarindeid ja varieerib neid kirjutades korrektsel ja sobival viisil, sh kasutab liit- ja lihtlauseid, lauselühendiga lauseid, otsekõnet
  • 7. Kasutab ja mõistab tekstis erineva stiiliväärtusega sõnu ja väljendeid, tunneb eesti keele sõnamoodustuse põhimõtteid
  • 8. Kirjeldab õpitud metakeele piires tekstide ülesehituslikku ja grammatilist ning sõnavaralist eripära
  • 9. Kasutab teadlikult mitmesuguseid keeleallikaid, tunneb sõnaartikli ülesehitust, märke ja märgendeid, leiab teavet õigekirja, vormimoodustuse ja tähenduse kohta