Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Keel ja kirjandus”
Nädalatundide maht: 6
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Väärtustab oma rahvapärimust ja kultuuri mitmekesisust
- 2. Väärtustab eesti keelt kui kultuuri kandjat ja avaliku suhtluse vahendit.
- 3. On keeleteadlik, väljendab end eesmärgipäraselt, selgelt, asjakohaselt ja keeleliselt korrektselt suuliselt ning kirjalikult
- 4. Loeb tekste vilunult, eesmärgistatult ja kriitiliselt eri keskkondades ja allikatest
- 5. Kirjutab eesmärgistatult ja keeleliselt korrektselt eri liiki tekste eri keskkondades ja allikate toel
- 6. Analüüsib ja hindab kriitiliselt eri liiki suulisi ja kirjalikke tekste, arvestab intellektuaalomandiga
- 7. Mõistab eri tüüpi ja liiki tekstide ülesehitust, sisu, keelelist eripära ning funktsiooni
- 8. Kujundab lugemise kaudu väärtushoiakuid ja tõekspidamisi
- 9. Väljendab end sobivat ja rikkalikku sõnavara kasutades
- 10. Omandab lugemisharjumuse ja väärtustab lugemist
Õpitulemused
Suuline ja kirjalik suhtlus
- 1. Nimetab suulise ja kirjaliku kõne erijooni ning eristab kirjakeelt argikeelest
- 2. Esitab kuuldu ja loetu põhjal küsimusi, teeb järeldusi ning annab hinnanguid
- 3. Teeb kuuldu ja loetu kohta nii suulise kui ka kirjaliku kokkuvõtte
- 4. Arutleb eakohastel teemadel, lahendab keelealaseid probleemülesandeid ja osaleb diskussioonides
- 5. Põhjendab ning avaldab viisakalt ja asjakohaselt arvamust ja seisukohta sündmuse, nähtuse või teksti kohta nii suuliselt kui ka kirjalikult
- 6. Märkab tekstides ja suhtluses tehtavaid keelevalikuid
- 7. Kasutab asjakohaseid suulise ja kirjaliku suhtlemise tavasid ja võimalusi
Teksti vastuvõtt
- 1. Iseloomustab peamisi tekstiliike, nende põhijooni ning kasutamise võimalusi; 10
- 2. Loeb ja kuulab sihipäraselt, kriitiliselt ning arusaamisega nii oma huvivaldkondade kui ka õpi- ja elutarbelisi tekste
- 3. Teab, et teksti väljenduslaad oleneb teksti kasutusvaldkonnast, liigist, eesmärgist, autorist ja suhtlusolukorrast
- 4. Teeb järeldusi kasutatud keelevahendite kohta ning märkab kujundlikkust mõjutusvahendina
- 5. Hindab kriitiliselt sõnumi suhtlusmooduseid, sh visuaalset, kuuldelist, žestilist ja tekstilist osa
- 6. Võtab kokku ja konspekteerib tekste, teeb teksti põhjal märkmeid, võrdleb tekste omavahel, osutab arusaamatule
- 7. Sõnastab teksti kohta küsimusi ja esitab vastuväiteid, avaldab arvamust, kommenteerib, tõlgendab ning seostab oma kogemuste ja mõtetega
- 8. Kasutab omandatud keele- ja tekstimõisteid teksti vastuvõtmisel, analüüsimisel ja tõlgendamisel ning seoste loomisel
Tekstiloome
- 1. Leiab tekstiloomeks vajalikku teavet eri allikatest ja keskkondadest, valib kriitiliselt teabeallikaid ning osundab neid sobivas vormis
- 2. Kirjutab ja valmistub esinemiseks etappide kaupa
- 3. Ehitab teksti üles vastuvõtjat arvestades, järjestab ja seostab info loogiliselt ning valdab peamisi tekstisidususvõtteid
- 4. Esineb suuliselt (tervitab, võtab sõna, koostab ning peab lühikese ettekande ja kõne)
- 5. Kirjutab eesmärgipäraselt ja olukohaselt, vormistab korrektselt eri liike tekste (teabetekstid, sh kindla eesmärgiga ülevaated, kokkuvõtted ja lühiuurimused; meediatekstid, sh uudis, intervjuu; arvamustekstid, sh kirjand, kommentaar, arvamuslugu; avaliku suhtluse tekstid, sh avaldus, seletuskiri)
- 6. Seostab oma kirjutise ja esinemise sündmuse või toimingu eesmärgiga, vahendab kuuldud ja loetud tekste sobiva pikkuse ja täpsusega, viidates allikale
- 7. Kirjutab suhtlussituatsiooni sobivaid tekste, arvestab teksti vastuvõtjat, järgib õigekirjanorme, kasutab mitmekesiseid grammatilisi tarindeid ja sõnavara
- 8. Kasutab kirjutamisel mitmeid keeleallikaid ja teeb saadud teabe põhjal teadlikke keelevalikuid
Keeleteadlikkus
- 1. Väärtustab eesti keelt ühena Euroopa ja maailma keeltest, kirjeldab ja mõistab eesti keele eripära, kujunemist ja rolli teiste keelte taustal, suhestab keeli teadlikult
- 2. Suhtub mõistvalt eesti keelt teise keelena kõnelejatesse, on toetav vestluspartner
- 3. Järgib eesti õigekirja aluseid ja põhimõtteid, kasutab õigekirjakorrektorit
- 4. Kasutab eesti kirjakeelt avalikult esinedes ning õppides
- 5. Kirjeldab eesti keele häälikusüsteemi, eristab sõnaliike ja -vorme, lauseehituse peajooni
- 6. Tunneb peamisi lausetarindeid ja varieerib neid kirjutades korrektsel ja sobival viisil, sh kasutab liit- ja lihtlauseid, lauselühendiga lauseid, otsekõnet
- 7. Kasutab ja mõistab tekstis erineva stiiliväärtusega sõnu ja väljendeid, tunneb eesti keele sõnamoodustuse põhimõtteid
- 8. Kirjeldab õpitud metakeele piires tekstide ülesehituslikku ja grammatilist ning sõnavaralist eripära
- 9. Kasutab teadlikult mitmesuguseid keeleallikaid, tunneb sõnaartikli ülesehitust, märke ja märgendeid, leiab teavet õigekirja, vormimoodustuse ja tähenduse kohta