Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”

Nädalatundide maht: 2

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Näitab Eesti Vabariigi ja oma kodukoha asukohta kaardil, tunneb Eesti ja kodukoha sümboolikat, olulisi inimesi ja paiku.
  • 2. Väärtustab enda ja kaaslaste huvisid ning positiivset suhtumist iseendasse.
  • 3. Mõistab õppimise tähtsust igapäevaelus hakkama saamisel ja tuleviku kavandamisel.
  • 4. Teab, et inimeste õigustega kaasnevad kohustused.
  • 5. Mõistab üldtunnustatud käitumisnormide ja seaduste järgimise vajalikkust.
  • 6. Tunneb liiklusreegleid.
  • 7. Teab erinevaid teabeallikaid, oskab leida infot ja teab, mille põhjal hinnata infoallikate usaldusväärsust.
  • 8. Märkab inimeste erinevaid omadusi ja arvamusi.
  • 9. Mõistab sõpruse ja koostöö väärtust ning üksteise eest hoolitsemise ja abistamise vajadust.
  • 10. Teab, mis on vägivald. Mõistab, et vägivald ei ole lubatud ja oskab vajaduse korral abi leida.
  • 11. Teab eesti rahvakombeid ja mõistab enda rolli kommete ja tavade hoidja ja kandjana.
  • 12. Suhtub sallivalt Eestis elavate inimeste keelelistesse ja kultuurilistesse erinevustesse.
  • 13. Oskab oma tervist hoida.
  • 14. Teab tervist ohustavaid tegureid, tunneb ära ja oskab hoiduda või keelduda tervist ohustavatest olukordadest.
  • 15. Oskab planeerida oma tegevusi ja väärtustab aktiivset vaba aja veetmist.
  • 16. Oskab kasutada lihtsamaid esmaabivõtteid ja kutsuda vajaduse korral abi.
  • 17. Teab raha teenimise, hoidmise ja kasutamise võimalusi, käitub teadliku ja säästliku tarbijana.
  • 18. Mõistab keskkonna hoidmise tähtsust ja enda võimalusi selles

Õpitulemused

  • 1. Leiab kaardilt Eesti ja kodukoha
  • 2. Tunneb ära, kirjeldab ja kujutab kodukoha ja Eesti Vabariigi sümboolikat
  • 3. Nimetab Eesti Vabariigi pealinna ja sünnipäeva
  • 4. Teab, kes on Eesti Vabariigi president
  • 5. Teab ja tutvustab oma kodukoha olulisi inimesi ja paiku
  • 6. Kirjeldab enda huvisid ja tegevusi
  • 7. Põhjendab, miks on vaja endasse positiivselt suhtuda
  • 8. Toob näiteid, kuidas õppimine aitab igapäevaelus hakkama saada
  • 9. Sõnastab enda õppimise eesmärke ja seostab neid enda huvidega
  • 10. Seostab igapäevavalikuid tuleviku eesmärkidega
  • 11. Nimetab inimeste õigusi ja nendega kaasnevaid kohustusi
  • 12. Kirjeldab enda ja pereliikmete ülesandeid kodus, toob näiteid üksteise abistamisest ja pereliikmetega arvestamisest
  • 13. Toob näiteid oma õigustest ja kohustustest peres, koolis ja ühiskonnas
  • 14. Toob näiteid käitumisnormidest ja seadustest, mida tal tuleb järgida
  • 15. Põhjendab käitumisnormide ja seaduste järgimise vajalikkust
  • 16. Demonstreerib õpisituatsioonis üldtunnustatud käitumisnormide ja seaduste täitmist
  • 17. Tunneb liikluses turvalisust tagavaid märke ja tähiseid
  • 18. Kirjeldab ja demonstreerib turvalisust tagavate liiklusreeglite järgimist
  • 19. Märkab liiklusohtlikke kohti ja olukordi kooliteel ja koduümbruses ning pakub lahendusi turvalisuse tagamiseks
  • 20. Loetleb erinevaid teabeallikaid
  • 21. Leiab infot erinevatest allikatest
  • 22. Võrdleb erinevaid teabeallikaid usaldusväärsuse ja teabe sisu väärtuse poolest
  • 23. Kirjeldab meediaga, sealhulgas sotsiaalmeediaga seotud võimalusi ja ohte
  • 24. Selgitab ja demonstreerib kokkulepitud reeglite järgimist digivahendite abil teabe otsimisel
  • 25. Teab, et inimesed on erinevad nii bioloogiliselt kui ka sotsiaalselt ning märkab inimeste sarnasusi ja erinevusi
  • 26. Selgitab sõpruse, koostöö, üksteise eest hoolitsemise ja üksteise abistamise vajalikkust
  • 27. Teab, et vägivallal on eri vormid
  • 28. Selgitab, mida vägivaldne käitumine võib endaga kaasa tuua
  • 29. Teab abi saamise võimalusi inimväärikust alandava käitumise puhul, sh kiusamine ja vägivald
  • 30. Demonstreerib õpisituatsioonis abi saamise ja abistamise võimalusi vägivalla korral
  • 31. Võrdleb rahvakombeid minevikus ja tänapäeval, nt mardipäev, kadripäev, jõulud, vastlapäev, jaanipäev jt
  • 32. Selgitab, kuidas õpilane saab ise olla kommete ja tavade hoidja
  • 33. Toob näiteid oma klassis või kodukohas elavate inimeste tavadest ja kommetest
  • 34. Nimetab mõningaid haiguste tunnuseid
  • 35. Toob näited tervist hoidvast käitumisest (hügieen, karastamine, mitmekesine toit, uni ja puhkus ning kehaline aktiivsus) ja selgitab tervist hoidva käitumise vajalikkust
  • 36. Toob näiteid terviseriskidest ja teab kuidas püsida terve
  • 37. Planeerib oma päeva ja nädalat terviseteadlikult
  • 38. Selgitab ja demonstreerib õpisituatsioonis esmaabi võimalusi, nt haav, kukkumine, ninaverejooks, põletus, putukapiste
  • 39. Teab hädaabinumbrit ja oskab vajaduse korral kutsuda abi
  • 40. Teab, mis on raha teenimine, säästmine, kasutamine ja laenamine
  • 41. Hoiab keskkonda, selgitab keskkonna hoidmise võimalusi, nt jäätmete vähendamine ja sorteerimine, vee ja energia tarbimine