Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”
Nädalatundide maht: 2
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Näitab Eesti Vabariigi ja oma kodukoha asukohta kaardil, tunneb Eesti ja kodukoha sümboolikat, olulisi inimesi ja paiku.
- 2. Väärtustab enda ja kaaslaste huvisid ning positiivset suhtumist iseendasse.
- 3. Mõistab õppimise tähtsust igapäevaelus hakkama saamisel ja tuleviku kavandamisel.
- 4. Teab, et inimeste õigustega kaasnevad kohustused.
- 5. Mõistab üldtunnustatud käitumisnormide ja seaduste järgimise vajalikkust.
- 6. Tunneb liiklusreegleid.
- 7. Teab erinevaid teabeallikaid, oskab leida infot ja teab, mille põhjal hinnata infoallikate usaldusväärsust.
- 8. Märkab inimeste erinevaid omadusi ja arvamusi.
- 9. Mõistab sõpruse ja koostöö väärtust ning üksteise eest hoolitsemise ja abistamise vajadust.
- 10. Teab, mis on vägivald. Mõistab, et vägivald ei ole lubatud ja oskab vajaduse korral abi leida.
- 11. Teab eesti rahvakombeid ja mõistab enda rolli kommete ja tavade hoidja ja kandjana.
- 12. Suhtub sallivalt Eestis elavate inimeste keelelistesse ja kultuurilistesse erinevustesse.
- 13. Oskab oma tervist hoida.
- 14. Teab tervist ohustavaid tegureid, tunneb ära ja oskab hoiduda või keelduda tervist ohustavatest olukordadest.
- 15. Oskab planeerida oma tegevusi ja väärtustab aktiivset vaba aja veetmist.
- 16. Oskab kasutada lihtsamaid esmaabivõtteid ja kutsuda vajaduse korral abi.
- 17. Teab raha teenimise, hoidmise ja kasutamise võimalusi, käitub teadliku ja säästliku tarbijana.
- 18. Mõistab keskkonna hoidmise tähtsust ja enda võimalusi selles
Õpitulemused
- 1. Leiab kaardilt Eesti ja kodukoha
- 2. Tunneb ära, kirjeldab ja kujutab kodukoha ja Eesti Vabariigi sümboolikat
- 3. Nimetab Eesti Vabariigi pealinna ja sünnipäeva
- 4. Teab, kes on Eesti Vabariigi president
- 5. Teab ja tutvustab oma kodukoha olulisi inimesi ja paiku
- 6. Kirjeldab enda huvisid ja tegevusi
- 7. Põhjendab, miks on vaja endasse positiivselt suhtuda
- 8. Toob näiteid, kuidas õppimine aitab igapäevaelus hakkama saada
- 9. Sõnastab enda õppimise eesmärke ja seostab neid enda huvidega
- 10. Seostab igapäevavalikuid tuleviku eesmärkidega
- 11. Nimetab inimeste õigusi ja nendega kaasnevaid kohustusi
- 12. Kirjeldab enda ja pereliikmete ülesandeid kodus, toob näiteid üksteise abistamisest ja pereliikmetega arvestamisest
- 13. Toob näiteid oma õigustest ja kohustustest peres, koolis ja ühiskonnas
- 14. Toob näiteid käitumisnormidest ja seadustest, mida tal tuleb järgida
- 15. Põhjendab käitumisnormide ja seaduste järgimise vajalikkust
- 16. Demonstreerib õpisituatsioonis üldtunnustatud käitumisnormide ja seaduste täitmist
- 17. Tunneb liikluses turvalisust tagavaid märke ja tähiseid
- 18. Kirjeldab ja demonstreerib turvalisust tagavate liiklusreeglite järgimist
- 19. Märkab liiklusohtlikke kohti ja olukordi kooliteel ja koduümbruses ning pakub lahendusi turvalisuse tagamiseks
- 20. Loetleb erinevaid teabeallikaid
- 21. Leiab infot erinevatest allikatest
- 22. Võrdleb erinevaid teabeallikaid usaldusväärsuse ja teabe sisu väärtuse poolest
- 23. Kirjeldab meediaga, sealhulgas sotsiaalmeediaga seotud võimalusi ja ohte
- 24. Selgitab ja demonstreerib kokkulepitud reeglite järgimist digivahendite abil teabe otsimisel
- 25. Teab, et inimesed on erinevad nii bioloogiliselt kui ka sotsiaalselt ning märkab inimeste sarnasusi ja erinevusi
- 26. Selgitab sõpruse, koostöö, üksteise eest hoolitsemise ja üksteise abistamise vajalikkust
- 27. Teab, et vägivallal on eri vormid
- 28. Selgitab, mida vägivaldne käitumine võib endaga kaasa tuua
- 29. Teab abi saamise võimalusi inimväärikust alandava käitumise puhul, sh kiusamine ja vägivald
- 30. Demonstreerib õpisituatsioonis abi saamise ja abistamise võimalusi vägivalla korral
- 31. Võrdleb rahvakombeid minevikus ja tänapäeval, nt mardipäev, kadripäev, jõulud, vastlapäev, jaanipäev jt
- 32. Selgitab, kuidas õpilane saab ise olla kommete ja tavade hoidja
- 33. Toob näiteid oma klassis või kodukohas elavate inimeste tavadest ja kommetest
- 34. Nimetab mõningaid haiguste tunnuseid
- 35. Toob näited tervist hoidvast käitumisest (hügieen, karastamine, mitmekesine toit, uni ja puhkus ning kehaline aktiivsus) ja selgitab tervist hoidva käitumise vajalikkust
- 36. Toob näiteid terviseriskidest ja teab kuidas püsida terve
- 37. Planeerib oma päeva ja nädalat terviseteadlikult
- 38. Selgitab ja demonstreerib õpisituatsioonis esmaabi võimalusi, nt haav, kukkumine, ninaverejooks, põletus, putukapiste
- 39. Teab hädaabinumbrit ja oskab vajaduse korral kutsuda abi
- 40. Teab, mis on raha teenimine, säästmine, kasutamine ja laenamine
- 41. Hoiab keskkonda, selgitab keskkonna hoidmise võimalusi, nt jäätmete vähendamine ja sorteerimine, vee ja energia tarbimine