Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”
Nädalatundide maht: 2
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Teab, et ühiskond mõjutab inimest tervikuna, sealhulgas ka tervisekäitumist ja suhtlemist.
- 2. Väärtustab inimeste positiivseid omadusi ning positiivset mõtlemist, mõistab inimeste individuaalseid erinevusi ja on erinevuste suhtes salliv.
- 3. Mõistab, et murdeea arengutempo on erinev, aktsepteerib oma kehalisi muutusi ja keha eest hoolitsemise vajalikkust.
- 4. On loov ja ettevõtlik.
- 5. On iseseisev otsustaja, seostab otsuseid tagajärgedega. Teab, et „ei“ ütlemine on võimalus seista oma õiguste eest.
- 6. Kirjeldab tõhusaid sotsiaalseid oskusi igapäevaelus. Väärtustab hoolivust, ausust, õiglust, vastutustunnet, üksteise abistamist, sõprust ja armastust vastastikuse toetuse ning usalduse allikatena.
- 7. Teab, millest suhtlemine koosneb, mõistab avatud suhtlemise eeliseid ja ohtusid ning järgib turvalise suhtlemise reegleid.
- 8. Mõistab, et konfliktid on osa elust, teab konfliktide võimalikke põhjusi ja tõhusaid lahendusviise, mõistab erinevate käitumisviiside tagajärgi.
- 9. Teab probleemide erinevaid lahendusviise ning mõistab koostegutsemise väärtust 10. Mõistab meediast tulenevaid ohtusid oma käitumisele ja suhetele ning vastutust oma sõnade ja tegude eest.
- 11. Mõistab autoriõiguste järgimise vajalikkust.
- 12. Teab, kuidas leida usaldusväärseid terviseinfo allikaid, ja teab, kust terviseprobleemi korral abi küsida.
- 13. Väärtustab tervist, tervislikku eluviisi ja keskkonda ning mõistab eluviisi ja keskkonna mõju tervisele.
- 14. Teab, mis on riskikäitumine, teab riskikäitumist ennetavaid ja soodustavaid tegureid ja riskikäitumise mõju inimese tervisele. Mõistab enda valikute tagajärgi.
- 15. Mõistab uimastite tarbimisega kaasnevaid riske, väärtustab tervislikku elu uimastiteta ja teeb tervislikke valikuid
Õpitulemused
- 1. Teab, et meedia saab mõjutada inimeste tervisekäitumist, toob näiteid
- 2. Toob näiteid, kuidas meedia abil saab suurendada inimeste kehalist aktiivsust
- 3. Toob näiteid, kuidas eelarvamused mõjutavad igapäevasuhtlust
- 4. Selgitab, kuidas enesehinnang kujuneb
- 5. Toob näiteid enda positiivsete omaduste kohta
- 6. Selgitab enda erinevate omaduste arendamise võimalusi
- 7. Nimetab murdeeas toimuvaid füüsilisi ja emotsionaalseid muutusi
- 8. Toob esile arengulisi individuaalseid erinevusi, mõistab inimeste erivajadusi
- 9. Toob näiteid erinevast arengutempost murdeeas
- 10. Selgitab keha eest hoolitsemise vajalikkust
- 11. Mõistab oma võimalusi algatada ettevõtmisi ja toob näiteid ettevõtlikust tegutsemisest
- 12. Seostab ettevõtlikkust tulevase tööeluga
- 13. Näeb ühe probleemi lahendamise erinevaid võimalusi
- 14. Kirjeldab, kuidas kaaslased võivad mõjutada otsustamist
- 15. Toob näiteid, milliste tagajärgedeni võivad erinevad otsused viia
- 16. Teab, et tal on õigus öelda „ei“, ja demonstreerib õpisituatsioonis „ei“ ütlemist oma tervise kaitsel ja õiguste eest seismisel
- 17. Toob näiteid hoolivast, ausast, õiglasest ja vastutustundlikust käitumisest
- 18. Demonstreerib õpisituatsioonis sotsiaalsete oskuste tõhusat kasutamist
- 19. Kirjeldab, millest suhtlemine koosneb
- 20. Eristab mitteverbaalseid ja verbaalseid suhtlemisvahendeid ning analüüsib nende vastastikuseid seoseid
- 21. Demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas oma tundeid empaatiliselt ja suhteid tugevdavalt väljendada
- 22. Toob näiteid turvalisest suhtlemisest igapäevaelus, sh internetis ning lahendab õpisituatsioonis teemakohaseid probleeme
- 23. Selgitab konflikti häid ja halbu külgi
- 24. Kirjeldab tõhusaid ja mittetõhusaid konfliktide lahendusviise
- 25. Eristab kehtestavat, agressiivset ja alistuvat käitumist ning mõistab nende käitumisviiside mõju suhetele
- 26. Valib õpisituatsioonis konflikti lahendamiseks sobiva käitumisviisi
- 27. Lahendab loovalt ja koostöiselt probleeme ja toob esile erinevate lahenduste eelised ning puudused
- 28. Toob näiteid meediaga seotud ohtudest
- 29. Selgitab meedia mõju inimese käitumisele ja suhetele
- 30. Mõistab vastutust oma sõnade ja tegude eest, sh sotsiaalmeedias
- 31. Teab, mis on autoriõigused ja et need on seadusega kaitstud, selgitab, miks peab autoriõigusi järgima ja mida võib endaga kaasa tuua autoriõiguste eiramine
- 32. Otsib, leiab ja esitab usaldusväärsetest allikatest terviseteemalist infot, järgides autoriõigust
- 33. Märkab ja toob esile enda ning teiste positiivseid omadusi
- 34. Teab, mis on eelarvamused ja stereotüüpsed hoiakud, ja tunneb need ära
- 35. Toob näiteid eelarvamuste mõjust igapäevaelus
- 36. Selgitab tervise tähendust ja seda mõjutavaid tegureid
- 37. Seostab peamisi tervisenäitajaid inimese tervisliku seisundiga (nt unekvaliteet, stress, kehatemperatuur, pulss, kehamassiindeks)
- 38. Toob näiteid, kuidas enda käitumisega ennetada haigestumist
- 39. Toob näiteid tegevustest, mis muudavad elukeskkonna turvaliseks, soodustavad kehalist aktiivsust ja tervislikku toitumist
- 40. Toob näiteid elu ja tervist ohustavatest teguritest ja teab, kuidas neid vältida, hoidub riskikäitumisest
- 41. Selgitab, miks on normid, sh liiklusseadus kohustuslik kõigile ning järgib neid
- 42. Demonstreerib õpisituatsioonis esmaabivõtteid, teab, kust otsida vajaduse korral abi
- 43. Kirjeldab tubaka, alkoholi ja teiste uimastite tarbimise kahjulikku mõju tervisele
- 44. Demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas keelduda ennast ja teisi kahjustavast tegevusest, kasutades tõhusaid enesekohaseid ja sotsiaalseid oskusi.