Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”
Nädalatundide maht: 2
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Teab, kuidas ühiskond mõjutab inimeste tervisekäitumist, suhtlemist ja õppimist.
- 2. Mõistab inimese arengut murde- ja noorukieas.
- 3. Teab, kuidas kujundada ja hoida positiivset suhtumist iseendasse.
- 4. Väärtustab enese arendamise vajadust ja elukestvat õpet, mõistab oma võimalusi ja vastutust enda elutee kujundamisel.
- 5. On loov ja ettevõtlik.
- 6. Mõistab, et inimene on sotsiaalne olend, mõistab normide vajalikkust ühiselus. Väärtustab hoolivust, ausust, õiglust ja vastutustunnet aktiivse ühiskonnaliikmena.
- 7. Teab, et inimesed erinevad rahvuse, soo, vaimse ja füüsilise suutlikkuse ning vaadete ja usutunnistuste poolest; on erinevuste suhtes salliv.
- 8. Teab, et ühiskond kaitseb laste tervist ja heaolu seadustega.
- 9. Kasutab terviseinfo saamiseks teaduspõhiseid allikaid ja spetsialistide abi.
- 10. Väärtustab positiivseid suhteid, nende loomist ja hoidmist. Mõistab ja aktsepteerib inimliku läheduse erinevaid avaldumisviise.
- 11. Mõistab ja aktsepteerib seksuaalse arengu individuaalsust, seksuaalse identiteedi erinevaid avaldumisvorme ja seksuaalõigusi
- 12. Mõistab füüsilise, vaimse ja sotsiaalse tervise vastastikust seost ja neid mõjutavaid tegureid.
- 13. Mõistab eluviisi, keskkonna ja pärilikkuse mõju tervisele ning tervisliku eluviisi ja turvalise käitumise tähtsust igapäevaelus.
- 14. Väärtustab partnerite vastutustundlikku käitumist seksuaalsuhetes. Oskab leida infot seksuaaltervist puudutavate küsimuste kohta
Õpitulemused
- 1. Kirjeldab pärilike ja keskkonnategurite, nt elukeskkonna, ümbritsevate inimeste ja hariduse mõju inimese arengule ja otsustele
- 2. Selgitab inimese arengut murde- ja noorukieas ning eristab seda täiskasvanueast
- 3. Seostab inimese kasvamist ja arengut pärilike ning keskkonnateguritega
- 4. Selgitab, mis on minapilt ja enesehinnang
- 5. Toob näiteid teguritest, mis kujundavad minapilti ja enesehinnangut
- 6. Analüüsib ennast oma väärtuste, isikuomaduste, võimete ja huvide põhjal ning seostab seda valikutega elus
- 7. Analüüsib inimese võimalusi ja vastutust oma elutee kujundamisel
- 8. Mõistab, et inimene on sotsiaalne olend, toob näiteid rühma kuulumise ja rühmas suhtlemise olulisusest
- 9. Toob näiteid erinevate rühmade normidest ja reeglitest, mis toetavad ühiselu toimimist
- 10. Analüüsib enda rolli, õigusi ja kohustusi erinevates rühmades
- 11. Kirjeldab rühma mõju käitumisele, sh sõltumatuse ja autoriteedi olemust inimsuhetes, demonstreerib õpisituatsioonis toimetulekut rühma survega
- 12. Toob näiteid seadustest, mis kaitsevad laste õigusi, tervist ja heaolu, ning analüüsib õiguste ja kohustuste seoseid
- 13. Analüüsib laste heaolu mõjutavaid tegureid oma kogukonnas, teeb ettepanekuid, kuidas kogukonnas paremini seista laste heaolu eest
- 14. Teab, mille põhjal ära tunda teaduslikku tervisealast infot
- 15. Analüüsib ja hindab erinevate tervisealaste infoallikate, tervisetoodete ja ravivõtete usaldusväärsust
- 16. Kirjeldab ja toob näiteid erinevatest tunnete ja läheduse avaldumisviisidest, nt meeldimine, sõprus, armumine, armastus
- 17. Selgitab suhete loomise, säilitamise ja lõpetamise võimalusi ennast ja teisi kahjustamata
- 18. Analüüsib suhtevägivalla avaldumisvorme ja põhjusi, teab, kuidas käituda lähisuhtevägivalla korral ning toob näiteid abi saamise võimalustest
- 19. Selgitab seksuaalsuse olemust, inimese seksuaalset arengut ning selle individuaalsust
- 20. Toob näiteid turvalisest seksuaalkäitumisest ja seksuaalõigustest
- 21. Mõistab erineva seksuaalse orientatsiooni ja soolise identiteediga inimeste õigust võrdsele ja lugupidavale kohtlemisele
- 22. Demonstreerib õpisituatsioonis inimväärikust alandavale käitumisele reageerimise viise ja abi saamise võimalusi
- 23. Toob näiteid füüsilise, vaimse ja sotsiaalse tervise vastastikustest seostest
- 24. Analüüsib tervisekäitumise mõju füüsilisele, vaimsele ja sotsiaalsele tervisele
- 25. Toob näiteid olulisematest tervisenäitajatest
- 26. Analüüsib enda terviseseisundit tervisenäitajate põhjal ning kavandab vajaduse korral muudatusi eluviisis
- 27. Analüüsib tegureid, mis aitavad säilitada inimese vaimset heaolu, märkab ohte, oskab kaaslast toetada ja vajaduse korral abi otsida
- 28. Analüüsib ja toob näiteid eluviisi, keskkonna ja pärilikkuse mõjust tervisele ning eristab tervislikke ja ebatervislikke otsuseid igapäevaelus
- 29. Toob näiteid keskkonnateadlikest tegevustest ning rakendab mõnda nendest enda kodukohas või koolis
- 30. Analüüsib kehalise aktiivsuse ja toitumise mõju tervisele
- 31. Analüüsib uimastitega seotud riskikäitumise tagajärgi inimese toimetulekule ning sekkumise võimalusi indiviidi ja ühiskonna tasandil
- 32. Demonstreerib õpisituatsioonis esmaabi osutamist ja oskab vajaduse korral otsida abi
- 33. Toob esile seksuaalkäitumisega seotud müütide ja soostereotüüpsete hoiakute mõju inimese tervisekäitumisele
- 34. Analüüsib turvalise seksuaalkäitumise ja abi saamise võimalusi