Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Loodusained”

Nädalatundide maht: 4

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Märkab ja mõtestab keemiaga seotud nähtusi igapäevaelus, keskkonnas ja praktilises inimtegevuses ning tunneb nende vastu huvi
  • 2. Rakendab igapäevaelus kemikaale ja materjale kasutades vajalikke ohutusnõudeid
  • 3. Kasutab korrektselt keemiaterminoloogiat ja -sümboleid; saab aru keemiatekstidest ja koostab neid
  • 4. Mõistab keemiliste reaktsioonide võrrandites sisalduvat teavet ning koostab reaktsioonivõrrandeid
  • 5. Kasutab vajaliku teabe leidmiseks keemiliste elementide perioodilisustabelit, lahustuvustabelit ja metallide pingerida ning leiab tabelitest ja diagrammidelt füüsikaliste suuruste väärtusi
  • 6. Plaanib ja teeb ohutult keemiakatseid, et õppida tundma ainete omadusi ja looduse seaduspärasusi
  • 7. Teeb arvutusi ainevalemite ja reaktsioonivõrrandite ning lahuste koostise alusel; hindab arvutustulemuste vastavust reaalsusele.

Õpitulemused

Millega tegeleb keemia$2

  • 1. Teab keemiliste reaktsioonide esilekutsumise võimalusi, tunneb ära keemilise reaktsiooni toimumise iseloomulike tunnuste järgi
  • 2. Järgib laboris katseid tehes ja argielus kemikaale kasutades ohutusnõudeid
  • 3. Tunneb tähtsamaid laborivahendeid ja kasutab neid praktilisi töid tehes õigesti
  • 4. Eristab lahuseid ja pihuseid ning valmistab neid, toob näiteid lahuste ja pihuste kohta looduses ning igapäevaelus
  • 5. Lahendab lahuse protsendilisel koostisel põhinevaid arvutusülesandeid

Aatomiehitus, perioodilisustabel. Ainete ehitus

  • 1. Selgitab aatomi ehitust, kasutab keemiliste elementide tähiste leidmiseks, aatomi ehituse kirjeldamiseks ja elektronskeemi koostamiseks keemiliste elementide perioodilisustabelit
  • 2. Teab keemiliste elementide liigitamist metallilisteks ja mittemetallilisteks elementideks ning väärisgaasideks, otsib internetist näiteid metallide ja mittemetallide kasutamise kohta igapäevaelus ning võrdleb nende omadusi
  • 3. Eristab liht- ja liitaineid ning selgitab aine valemi põhjal aine koostist
  • 4. Eristab ioone neutraalsetest aatomitest ning selgitab ioonide tekkimist ja iooni laengut
  • 5. Selgitab kovalentse, ioonilise ja metallilise sideme erinevust

Hapnik ja vesinik. Oksiidid

  • 1. Selgitab hapniku rolli põlemisreaktsioonides ning eluslooduses, analüüsib osoonikihi tähtsust ja lagunemist saastamise tagajärjel
  • 2. Võrdleb hapniku ja vesiniku põhilisi omadusi
  • 3. Kogub gaasi, valides sobiva võtte lähtuvalt gaasi lahustuvusest vees ja gaasi tihedusest võrreldes õhu tihedusega
  • 4. Määrab aine valemi põhjal elementide oksüdatsiooniastmeid, koostab oksiidide nimetuste alusel valemeid ja valemite alusel nimetusi
  • 5. Mõistab reaktsioonivõrrandite tasakaalustamise põhimõtet
  • 6. Korraldab lihtainete ühinemisreaktsioone hapnikuga ning koostab vastavaid reaktsioonivõrrandeid, toob näiteid igapäevaelus tuntumate oksiidide ja nende tähtsuse kohta

Happed ja alused kui vastandlike omadustega ained

  • 1. Eristab valemi põhjal oksiide, happeid, hüdroksiide ja soolasid
  • 2. Koostab hapete, hüdroksiidide ning soolade nimetuste alusel nende valemeid ja vastupidi
  • 3. Seostab lahuste happelisi ja aluselisi omadusi nendes esinevate osakestega, hindab lahuse keskkonda indikaatoriga ja lahuse pH väärtuse järgi
  • 4. Mõistab hapete ja aluste vastandlikkust, korraldab hapete ja aluste vahelisi reaktsioone ning koostab vastavaid reaktsioonivõrrandeid
  • 5. Toob näiteid tuntumate hapete, aluste ja soolade kasutamise kohta igapäevaelus

Tuntumaid metalle

  • 1. Eristab aktiivseid, keskmise aktiivsusega ja väheaktiivseid metalle nende asukoha järgi metallide pingereas ning uurib metallide aktiivsust
  • 2. Uurib metalli ja happe vaheliste reaktsioonide kiirust mõjutavate tegurite toimet
  • 3. Seostab redoksreaktsioone keemiliste elementide oksüdatsiooniastmete muutumisega reaktsioonis, teab metallide käitumist keemilistes reaktsioonides redutseerijana ja hapniku käitumist oksüdeerijana
  • 4. Koostab reaktsioonivõrrandeid metallide ja hapete vaheliste reaktsioonide kohta
  • 5. Hindab raua, alumiiniumi ja vase ning nende sulamite rakendamise võimalusi igapäevaelus, seostades kasutusalasid vastavate materjalide iseloomulike omadustega

Anorgaaniliste ainete põhiklassid

  • 1. Mõistab ja loob keemiateksti anorgaaniliste ainete omadustest ning ainetevahelistest seostest
  • 2. Uurib tugevate ja nõrkade hapete lahuste omadusi ning selgitab erinevusi
  • 3. Uurib happeliste ja aluseliste oksiidide keemilisi omadusi: happeline oksiid + vesi, (tugevalt) aluseline oksiid + vesi, aluseline oksiid + hape, happeline oksiid + alus; koostab vastavate reaktsioonide võrrandeid
  • 4. Selgitab temperatuuri mõju gaaside ning (enamiku) soolade lahustuvusele vees, kasutab ainete lahustuvuse graafikut ja lahustuvustabelit, et leida vajalikku infot ning teha arvutusi ja järeldusi
  • 5. Selgitab tähtsamate anorgaaniliste ühendite leidumist looduses ja kasutamist argielus (väetised, vee karedus, ehitusmaterjalid)
  • 6. Teab keemilise saaste allikaid ja analüüsib saastumise tekkepõhjusi, saastumisest tingitud keskkonnaprobleeme (happesademed, raskmetallide ühendid, üleväetamine) ning võimalikke keskkonna säästmise meetmeid

Aine hulk. Moolarvutused

  • 1. Teeb arvutusi aine hulga, massi ja gaasi ruumala vaheliste seoste alusel, kasutab korrektselt vastavaid ühikuid ning põhjendab loogiliselt arvutuskäike
  • 2. Analüüsib keemilise reaktsiooni võrrandis sisalduvat kvalitatiivset ja kvantitatiivset infot, mõistab ainete massi jäävust keemilistes reaktsioonides
  • 3. Lahendab reaktsioonivõrranditel põhinevaid arvutusülesandeid, lähtudes reaktsioonivõrrandite kordajatest (ainete moolsuhtest) ning reaktsioonis osalevate ainete hulkadest (moolides), tehes vajaduse korral ümberarvutusi ainehulga, massi ja (gaasi) ruumala vaheliste seoste alusel; põhjendab lahenduskäiku
  • 4. Hindab loogiliselt arvutustulemuste õigsust ning teeb arvutustulemuste põhjal järeldusi ja otsustusi

Süsinik ja süsinikuühendid

  • 1. Võrdleb ning põhjendab süsiniku lihtainete omadusi, võrdleb süsinikoksiidide omadusi
  • 2. Teab süsinikuühendite paljususe põhjusi
  • 3. Koostab süsinikuühendite struktuurivalemeid ja molekulimudeleid etteantud aatomite (C, H, O) arvu järgi, eristab lineaarset, hargnenud ja tsüklilist süsinikahelat
  • 4. Liigitab materjale hüdrofiilseks ja hüdrofoobseks
  • 5. Kirjeldab süsivesinike esinemisvorme looduses ja selgitab nende kasutusalasid
  • 6. Eristab struktuurivalemi põhjal süsivesinikke, alkohole ja karboksüülhappeid
  • 7. Koostab süsivesinike ja etanooli täieliku põlemise reaktsioonivõrrandeid
  • 8. Uurib etaanhappe keemilisi omadusi
  • 9. Teab etanooli füsioloogilist toimet ja analüüsib sellega seotud probleeme igapäevaelus

Süsinikuühendite roll looduses, süsinikuühendid materjalidena

  • 1. Selgitab ja uurib keemiliste reaktsioonide soojusefekti
  • 2. Analüüsib süsinikuühendite kasutusvõimalusi kütusena ning eristab taastuvaid ja taastumatuid energiaallikaid
  • 3. Tunneb struktuurivalemi järgi polümeeri
  • 4. Mõistab sahhariidide, rasvade ja valkude rolli organismides, uurib nende omadusi ja sisaldust toiduainetes
  • 5. Iseloomustab tuntumaid süsinikuühenditel põhinevaid polümeerseid materjale (kiudained, plastid), analüüsib nende põhiomadusi, kasutamise võimalusi ja kasutamisega seonduvaid keskkonnaprobleeme
  • 6. Mõistab elukeskkonda säästva suhtumise vajalikkust ning analüüsib keskkonna säästmise võimalusi