Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Loodusained”
Nädalatundide maht: 4
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Märkab ja mõtestab keemiaga seotud nähtusi igapäevaelus, keskkonnas ja praktilises inimtegevuses ning tunneb nende vastu huvi
- 2. Rakendab igapäevaelus kemikaale ja materjale kasutades vajalikke ohutusnõudeid
- 3. Kasutab korrektselt keemiaterminoloogiat ja -sümboleid; saab aru keemiatekstidest ja koostab neid
- 4. Mõistab keemiliste reaktsioonide võrrandites sisalduvat teavet ning koostab reaktsioonivõrrandeid
- 5. Kasutab vajaliku teabe leidmiseks keemiliste elementide perioodilisustabelit, lahustuvustabelit ja metallide pingerida ning leiab tabelitest ja diagrammidelt füüsikaliste suuruste väärtusi
- 6. Plaanib ja teeb ohutult keemiakatseid, et õppida tundma ainete omadusi ja looduse seaduspärasusi
- 7. Teeb arvutusi ainevalemite ja reaktsioonivõrrandite ning lahuste koostise alusel; hindab arvutustulemuste vastavust reaalsusele.
Õpitulemused
Millega tegeleb keemia$2
- 1. Teab keemiliste reaktsioonide esilekutsumise võimalusi, tunneb ära keemilise reaktsiooni toimumise iseloomulike tunnuste järgi
- 2. Järgib laboris katseid tehes ja argielus kemikaale kasutades ohutusnõudeid
- 3. Tunneb tähtsamaid laborivahendeid ja kasutab neid praktilisi töid tehes õigesti
- 4. Eristab lahuseid ja pihuseid ning valmistab neid, toob näiteid lahuste ja pihuste kohta looduses ning igapäevaelus
- 5. Lahendab lahuse protsendilisel koostisel põhinevaid arvutusülesandeid
Aatomiehitus, perioodilisustabel. Ainete ehitus
- 1. Selgitab aatomi ehitust, kasutab keemiliste elementide tähiste leidmiseks, aatomi ehituse kirjeldamiseks ja elektronskeemi koostamiseks keemiliste elementide perioodilisustabelit
- 2. Teab keemiliste elementide liigitamist metallilisteks ja mittemetallilisteks elementideks ning väärisgaasideks, otsib internetist näiteid metallide ja mittemetallide kasutamise kohta igapäevaelus ning võrdleb nende omadusi
- 3. Eristab liht- ja liitaineid ning selgitab aine valemi põhjal aine koostist
- 4. Eristab ioone neutraalsetest aatomitest ning selgitab ioonide tekkimist ja iooni laengut
- 5. Selgitab kovalentse, ioonilise ja metallilise sideme erinevust
Hapnik ja vesinik. Oksiidid
- 1. Selgitab hapniku rolli põlemisreaktsioonides ning eluslooduses, analüüsib osoonikihi tähtsust ja lagunemist saastamise tagajärjel
- 2. Võrdleb hapniku ja vesiniku põhilisi omadusi
- 3. Kogub gaasi, valides sobiva võtte lähtuvalt gaasi lahustuvusest vees ja gaasi tihedusest võrreldes õhu tihedusega
- 4. Määrab aine valemi põhjal elementide oksüdatsiooniastmeid, koostab oksiidide nimetuste alusel valemeid ja valemite alusel nimetusi
- 5. Mõistab reaktsioonivõrrandite tasakaalustamise põhimõtet
- 6. Korraldab lihtainete ühinemisreaktsioone hapnikuga ning koostab vastavaid reaktsioonivõrrandeid, toob näiteid igapäevaelus tuntumate oksiidide ja nende tähtsuse kohta
Happed ja alused kui vastandlike omadustega ained
- 1. Eristab valemi põhjal oksiide, happeid, hüdroksiide ja soolasid
- 2. Koostab hapete, hüdroksiidide ning soolade nimetuste alusel nende valemeid ja vastupidi
- 3. Seostab lahuste happelisi ja aluselisi omadusi nendes esinevate osakestega, hindab lahuse keskkonda indikaatoriga ja lahuse pH väärtuse järgi
- 4. Mõistab hapete ja aluste vastandlikkust, korraldab hapete ja aluste vahelisi reaktsioone ning koostab vastavaid reaktsioonivõrrandeid
- 5. Toob näiteid tuntumate hapete, aluste ja soolade kasutamise kohta igapäevaelus
Tuntumaid metalle
- 1. Eristab aktiivseid, keskmise aktiivsusega ja väheaktiivseid metalle nende asukoha järgi metallide pingereas ning uurib metallide aktiivsust
- 2. Uurib metalli ja happe vaheliste reaktsioonide kiirust mõjutavate tegurite toimet
- 3. Seostab redoksreaktsioone keemiliste elementide oksüdatsiooniastmete muutumisega reaktsioonis, teab metallide käitumist keemilistes reaktsioonides redutseerijana ja hapniku käitumist oksüdeerijana
- 4. Koostab reaktsioonivõrrandeid metallide ja hapete vaheliste reaktsioonide kohta
- 5. Hindab raua, alumiiniumi ja vase ning nende sulamite rakendamise võimalusi igapäevaelus, seostades kasutusalasid vastavate materjalide iseloomulike omadustega
Anorgaaniliste ainete põhiklassid
- 1. Mõistab ja loob keemiateksti anorgaaniliste ainete omadustest ning ainetevahelistest seostest
- 2. Uurib tugevate ja nõrkade hapete lahuste omadusi ning selgitab erinevusi
- 3. Uurib happeliste ja aluseliste oksiidide keemilisi omadusi: happeline oksiid + vesi, (tugevalt) aluseline oksiid + vesi, aluseline oksiid + hape, happeline oksiid + alus; koostab vastavate reaktsioonide võrrandeid
- 4. Selgitab temperatuuri mõju gaaside ning (enamiku) soolade lahustuvusele vees, kasutab ainete lahustuvuse graafikut ja lahustuvustabelit, et leida vajalikku infot ning teha arvutusi ja järeldusi
- 5. Selgitab tähtsamate anorgaaniliste ühendite leidumist looduses ja kasutamist argielus (väetised, vee karedus, ehitusmaterjalid)
- 6. Teab keemilise saaste allikaid ja analüüsib saastumise tekkepõhjusi, saastumisest tingitud keskkonnaprobleeme (happesademed, raskmetallide ühendid, üleväetamine) ning võimalikke keskkonna säästmise meetmeid
Aine hulk. Moolarvutused
- 1. Teeb arvutusi aine hulga, massi ja gaasi ruumala vaheliste seoste alusel, kasutab korrektselt vastavaid ühikuid ning põhjendab loogiliselt arvutuskäike
- 2. Analüüsib keemilise reaktsiooni võrrandis sisalduvat kvalitatiivset ja kvantitatiivset infot, mõistab ainete massi jäävust keemilistes reaktsioonides
- 3. Lahendab reaktsioonivõrranditel põhinevaid arvutusülesandeid, lähtudes reaktsioonivõrrandite kordajatest (ainete moolsuhtest) ning reaktsioonis osalevate ainete hulkadest (moolides), tehes vajaduse korral ümberarvutusi ainehulga, massi ja (gaasi) ruumala vaheliste seoste alusel; põhjendab lahenduskäiku
- 4. Hindab loogiliselt arvutustulemuste õigsust ning teeb arvutustulemuste põhjal järeldusi ja otsustusi
Süsinik ja süsinikuühendid
- 1. Võrdleb ning põhjendab süsiniku lihtainete omadusi, võrdleb süsinikoksiidide omadusi
- 2. Teab süsinikuühendite paljususe põhjusi
- 3. Koostab süsinikuühendite struktuurivalemeid ja molekulimudeleid etteantud aatomite (C, H, O) arvu järgi, eristab lineaarset, hargnenud ja tsüklilist süsinikahelat
- 4. Liigitab materjale hüdrofiilseks ja hüdrofoobseks
- 5. Kirjeldab süsivesinike esinemisvorme looduses ja selgitab nende kasutusalasid
- 6. Eristab struktuurivalemi põhjal süsivesinikke, alkohole ja karboksüülhappeid
- 7. Koostab süsivesinike ja etanooli täieliku põlemise reaktsioonivõrrandeid
- 8. Uurib etaanhappe keemilisi omadusi
- 9. Teab etanooli füsioloogilist toimet ja analüüsib sellega seotud probleeme igapäevaelus
Süsinikuühendite roll looduses, süsinikuühendid materjalidena
- 1. Selgitab ja uurib keemiliste reaktsioonide soojusefekti
- 2. Analüüsib süsinikuühendite kasutusvõimalusi kütusena ning eristab taastuvaid ja taastumatuid energiaallikaid
- 3. Tunneb struktuurivalemi järgi polümeeri
- 4. Mõistab sahhariidide, rasvade ja valkude rolli organismides, uurib nende omadusi ja sisaldust toiduainetes
- 5. Iseloomustab tuntumaid süsinikuühenditel põhinevaid polümeerseid materjale (kiudained, plastid), analüüsib nende põhiomadusi, kasutamise võimalusi ja kasutamisega seonduvaid keskkonnaprobleeme
- 6. Mõistab elukeskkonda säästva suhtumise vajalikkust ning analüüsib keskkonna säästmise võimalusi