Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Matemaatika”

Nädalatundide maht: 10

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Märkab ja mõistab matemaatikaga seonduvat ümbritsevas elus ning kirjeldab seda arvude või geomeetriliste kujundite abil
  • 2. Loeb ja mõistab eakohast matemaatilist teksti
  • 3. Loeb, mõistab ja selgitab matemaatiliselt esitatud probleeme
  • 4. Püstitab ülesande lahendamiseks vajalikud küsimused
  • 5. Sõnastab matemaatiliselt lahenduvaid lihtsamaid eakohaseid probleeme
  • 6. Lahendab iseseisvalt tekstülesandeid ja hindab saadud tulemuse reaalsust
  • 7. Saab aru õpitud mõistetest ja reeglitest ning oskab neid rakendada
  • 8. Selgitab ja põhjendab arvutamiskäike
  • 9. Mõistab matemaatika olulisust ja tunneb vajadust ning huvi matemaatikateadmisi omandada
  • 10. Kasutab õppeprotsessis otstarbekalt õpetaja juhendamisel info- ja kommunikatsioonitehno- loogia vahendeid.

Õpitulemused

Arvutamine

  • 1. Leiab arvu loendamise tulemusena ja kirjutab selle numbrite abil
  • 2. Loeb ja kirjutab naturaalarve 0–10 000
  • 3. Loeb ja kirjutab järgarve
  • 4. Teab nelja aritmeetilise tehte liikmete ja tulemuste nimetusi
  • 5. Järjestab ja võrdleb naturaalarve 0–10 000
  • 6. Esitab arvu üheliste, kümneliste, sajaliste ja tuhandeliste summana
  • 7. Liidab ja lahutab peast arve 100 piires, kirjalikult 10 000 piires
  • 8. Valdab korrutustabelit (korrutab ja jagab peast ühekohalise arvuga 100 piires)
  • 9. Määrab õige tehete järjekorra avaldises (sulud, korrutamine/jagamine, liitmine/lahutamine)
  • 10. Leiab 1/2, 1/3, 1/4 ja 1/5 arvust
  • 11. Leiab võrdustes tähe arvväärtuse proovimise teel
  • 12. Selgitab korrutamist liitmise kaudu ja jagamist kui korrutamise pöördtehet
  • 13. Selgitab murdude 1/2, 1/3, 1/4 ja 1/5 tähendust osana kujundist ja osana hulgast

Mõõtmine

  • 1. Kirjeldab mõõtühikute suurust endale tuttavate suuruste kaudu
  • 2. Hindab enda ümbruses suurusi ja oskab neid arvestada
  • 3. Tunneb kella ja kalendrit ning seostab neid teadmisi oma elu tegevuste ja sündmustega
  • 4. Mõistab, mida esitatud mõõtarv reaalselt tähendab
  • 5. Teisendab pikkus-, massi- ja ajaühikutega (valdavalt ainult naaberühikuid)
  • 6. Mõõdab lõigu pikkuse ja joonestab etteantud pikkusega lõigu
  • 7. Mõõdab hulknurga külgede pikkused ja arvutab ümbermõõdu
  • 8. Arvutab murdjoone pikkuse
  • 9. Kasutab mõõtes sobivaid mõõtühikuid
  • 10. Liidab ja lahutab nimega arve
  • 11. Selgitab hulknurga ümbermõõdu mõiste tähendust

Geomeetrilised kujundid

  • 1. Leiab ümbritsevast õppetundides käsitletud tasandilisi ja ruumilisi kujundeid
  • 2. Kasutab asjakohast keelt ümbruses esinevate ruumiliste vormide kirjeldamiseks
  • 3. Eristab lihtsamaid geomeetrilisi kujundeid (punkt, sirg-, kõver- ja murdjoon, lõik, ring, hulknurk, kolmnurk, nelinurk, ruut, ristkülik, kera, kuup, risttahukas, püramiid, silinder, koonus) ja nende põhilisi elemente
  • 4. Rühmitab geomeetrilisi kujundeid nende ühiste tunnuste alusel
  • 5. Joonestab ristküliku ja ruudu
  • 6. Joonestab võrdkülgse kolmnurga, ringjoone

Probleemide lahendamine

  • 1. Modelleerib õpetaja abiga tekstülesande sisu, selgitades selle abil tekstis antud seoseid (joonis, skeem, läbimängimine jt)
  • 2. Sõnastab kahetehtelise tekstülesande lahendamiseks vajalikud küsimused
  • 4. Analüüsib ja lahendab iseseisvalt eri tüüpi ühe- ja kahetehtelisi tekstülesandeid
  • 5. Rakendab omandatud muusikateadmisi ja -oskusi muusikategevustes, sh muusikalist kirjaoskust (helivältused, rütmid ja pausid: <noodid ja pausid>; 2- ja 3-osaline taktimõõt; JO- ja RA-astmerida, JO- võti; muusikalised oskussõnad vastavalt valitud teemadele)
  • 5. Hindab õpetaja abiga ülesande lahendamisel saadud tulemuse reaalsust
  • 6. Rakendab omandatud teadmisi ja oskusi uute tundmatute probleemülesannete lahendamisel
  • 7. Valib endale õpetaja suunamisel võimetekohase probleemi ja lahendab selle
  • 8. Hindab oma arengut matemaatiliste teadmiste ja oskuste omandamisel