Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Matemaatika”
Nädalatundide maht: 10
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Märkab ja mõistab matemaatikaga seonduvat ümbritsevas elus ning kirjeldab seda arvude või geomeetriliste kujundite abil
- 2. Loeb ja mõistab eakohast matemaatilist teksti
- 3. Loeb, mõistab ja selgitab matemaatiliselt esitatud probleeme
- 4. Püstitab ülesande lahendamiseks vajalikud küsimused
- 5. Sõnastab matemaatiliselt lahenduvaid lihtsamaid eakohaseid probleeme
- 6. Lahendab iseseisvalt tekstülesandeid ja hindab saadud tulemuse reaalsust
- 7. Saab aru õpitud mõistetest ja reeglitest ning oskab neid rakendada
- 8. Selgitab ja põhjendab arvutamiskäike
- 9. Mõistab matemaatika olulisust ja tunneb vajadust ning huvi matemaatikateadmisi omandada
- 10. Kasutab õppeprotsessis otstarbekalt õpetaja juhendamisel info- ja kommunikatsioonitehno- loogia vahendeid.
Õpitulemused
Arvutamine
- 1. Leiab arvu loendamise tulemusena ja kirjutab selle numbrite abil
- 2. Loeb ja kirjutab naturaalarve 0–10 000
- 3. Loeb ja kirjutab järgarve
- 4. Teab nelja aritmeetilise tehte liikmete ja tulemuste nimetusi
- 5. Järjestab ja võrdleb naturaalarve 0–10 000
- 6. Esitab arvu üheliste, kümneliste, sajaliste ja tuhandeliste summana
- 7. Liidab ja lahutab peast arve 100 piires, kirjalikult 10 000 piires
- 8. Valdab korrutustabelit (korrutab ja jagab peast ühekohalise arvuga 100 piires)
- 9. Määrab õige tehete järjekorra avaldises (sulud, korrutamine/jagamine, liitmine/lahutamine)
- 10. Leiab 1/2, 1/3, 1/4 ja 1/5 arvust
- 11. Leiab võrdustes tähe arvväärtuse proovimise teel
- 12. Selgitab korrutamist liitmise kaudu ja jagamist kui korrutamise pöördtehet
- 13. Selgitab murdude 1/2, 1/3, 1/4 ja 1/5 tähendust osana kujundist ja osana hulgast
Mõõtmine
- 1. Kirjeldab mõõtühikute suurust endale tuttavate suuruste kaudu
- 2. Hindab enda ümbruses suurusi ja oskab neid arvestada
- 3. Tunneb kella ja kalendrit ning seostab neid teadmisi oma elu tegevuste ja sündmustega
- 4. Mõistab, mida esitatud mõõtarv reaalselt tähendab
- 5. Teisendab pikkus-, massi- ja ajaühikutega (valdavalt ainult naaberühikuid)
- 6. Mõõdab lõigu pikkuse ja joonestab etteantud pikkusega lõigu
- 7. Mõõdab hulknurga külgede pikkused ja arvutab ümbermõõdu
- 8. Arvutab murdjoone pikkuse
- 9. Kasutab mõõtes sobivaid mõõtühikuid
- 10. Liidab ja lahutab nimega arve
- 11. Selgitab hulknurga ümbermõõdu mõiste tähendust
Geomeetrilised kujundid
- 1. Leiab ümbritsevast õppetundides käsitletud tasandilisi ja ruumilisi kujundeid
- 2. Kasutab asjakohast keelt ümbruses esinevate ruumiliste vormide kirjeldamiseks
- 3. Eristab lihtsamaid geomeetrilisi kujundeid (punkt, sirg-, kõver- ja murdjoon, lõik, ring, hulknurk, kolmnurk, nelinurk, ruut, ristkülik, kera, kuup, risttahukas, püramiid, silinder, koonus) ja nende põhilisi elemente
- 4. Rühmitab geomeetrilisi kujundeid nende ühiste tunnuste alusel
- 5. Joonestab ristküliku ja ruudu
- 6. Joonestab võrdkülgse kolmnurga, ringjoone
Probleemide lahendamine
- 1. Modelleerib õpetaja abiga tekstülesande sisu, selgitades selle abil tekstis antud seoseid (joonis, skeem, läbimängimine jt)
- 2. Sõnastab kahetehtelise tekstülesande lahendamiseks vajalikud küsimused
- 4. Analüüsib ja lahendab iseseisvalt eri tüüpi ühe- ja kahetehtelisi tekstülesandeid
- 5. Rakendab omandatud muusikateadmisi ja -oskusi muusikategevustes, sh muusikalist kirjaoskust (helivältused, rütmid ja pausid: <noodid ja pausid>; 2- ja 3-osaline taktimõõt; JO- ja RA-astmerida, JO- võti; muusikalised oskussõnad vastavalt valitud teemadele)
- 5. Hindab õpetaja abiga ülesande lahendamisel saadud tulemuse reaalsust
- 6. Rakendab omandatud teadmisi ja oskusi uute tundmatute probleemülesannete lahendamisel
- 7. Valib endale õpetaja suunamisel võimetekohase probleemi ja lahendab selle
- 8. Hindab oma arengut matemaatiliste teadmiste ja oskuste omandamisel