Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”
Nädalatundide maht: 1
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Teab kodukohas tegutsevaid kodanikuühendusi ja -algatusi.
- 2. Teab lapse õigusi ja olulisemaid inimõigusi.
- 3. Teab, et kõik inimesed on seaduse ees võrdsed ja peavad seadusi täitma.
- 4. Mõistab, kuidas demokraatia põhimõtted saavad toimida koolis; toetab oma käitumise ja osalemisega koolidemokraatiat.
- 5. Teab Eesti riigi juhtimisega seotud põhiseaduslikke institutsioone ja olulisemaid ametikohti.
- 6. Eristab fakti arvamusest, teab, mis tunnuste alusel hinnata allikate usaldusväärsust.
- 7. Teab, et autoriõigused on kaitstud seadusega ja autorile tuleb viidata.
- 8. Teab, et inimesed on erineva kultuuritaustaga, saab aru, kui kedagi kultuurilise erinevuse tõttu diskrimineeritakse ja otsib vajaduse korral abi.
- 9. Teab, et iga inimene on käitumise, hoiakute ja panusega kultuurikandja ja -looja.
- 10. Tunneb tervise- ja turvariske, oskab vältida ohtusid ja teab, kust abi otsida, kasutab turvaliselt dokumente ja pangakaarti.
- 11. Oskab oma aega ja raha planeerida, võimeid ja võimalusi arvestada.
- 12. Käitub teadliku tarbijana
Õpitulemused
- 1. Teab Läänemere-äärseid riike ja näitab neid kaardilt
- 2. Esitab positiivseid ja negatiivseid näiteid riikidevahelisest koostööst või selle puudumisest
- 3. Toob näiteid koostööst oma kogukonnas: kodanikuühendused ja -algatused, noorte organiseeritud koostöövormid
- 4. Loetleb kodukohas lahendamist vajavaid probleeme ja pakub neile lahendusi
- 5. Leiab eakohaseid võimalusi eneseteostuseks kogukonna liikmena
- 6. Nimetab inimõigusi ja selgitab nende olulisust
- 7. Nimetab lapse õigusi ja kohustusi, märkab laste õiguste rikkumist ja otsib vajaduse korral abi
- 8. Toob näiteid, kuidas inimeste õigused on seadusega kaitstud
- 9. Kaitseb seisukohta, et keegi ei ole seadustest kõrgemal
- 10. Kirjeldab demokraatia põhimõtete toimimist koolis, selgitades õpilasesinduse rolli koolielu kujundamisel
- 11. Osaleb oma klassi otsustusprotsessides demokraatia põhimõtteid arvestades
- 12. Leiab ja võrdleb erinevatest allikatest pärit infot
- 13. Selgitab fakti ja arvamuse erinevust, toob näiteid
- 14. Kasutab viitamist nõuetekohaselt
- 15. Tunneb ära ja toob näiteid kultuurikonfliktide ja kultuurilise diskrimineerimise kohta
- 16. Mõistab, et inimesed võivad näha maailma erinevalt
- 17. Toob näiteid erinevatest kultuurinähtustest, millega ta on kokku puutunud
- 18. Toob näiteid, milliste tunnuste põhjal saab inimene end kultuuriliselt määratleda
- 19. Toob näiteid isikut tõendavate dokumentide õigest ja valest kasutamisest
- 20. Loetleb tervise- ja turvalisuseohtusid, oskab ohu korral abi otsida
- 21. Nimetab ohtusid internetis ja selgitab, kuidas end nende eest kaitsta, käitub ohutult
- 22. Teab internetipanga ja pangakaardi kasutamisega seotud ohtusid ja käitub turvaliselt
- 23. Oskab oma aega ja tegevusi planeerida
- 24. Toob näiteid erinevatest seaduslikest rahateenimise võimalustest
- 25. Koostab eelarve etteantud piirides
- 26. Kirjeldab säästmise võimalusi igapäevaelus, toob näiteid
- 27. Selgitab näidete põhjal vajaduste, soovide ja võimaluste erinevusi