Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”

Nädalatundide maht: 1

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Teab kodukohas tegutsevaid kodanikuühendusi ja -algatusi.
  • 2. Teab lapse õigusi ja olulisemaid inimõigusi.
  • 3. Teab, et kõik inimesed on seaduse ees võrdsed ja peavad seadusi täitma.
  • 4. Mõistab, kuidas demokraatia põhimõtted saavad toimida koolis; toetab oma käitumise ja osalemisega koolidemokraatiat.
  • 5. Teab Eesti riigi juhtimisega seotud põhiseaduslikke institutsioone ja olulisemaid ametikohti.
  • 6. Eristab fakti arvamusest, teab, mis tunnuste alusel hinnata allikate usaldusväärsust.
  • 7. Teab, et autoriõigused on kaitstud seadusega ja autorile tuleb viidata.
  • 8. Teab, et inimesed on erineva kultuuritaustaga, saab aru, kui kedagi kultuurilise erinevuse tõttu diskrimineeritakse ja otsib vajaduse korral abi.
  • 9. Teab, et iga inimene on käitumise, hoiakute ja panusega kultuurikandja ja -looja.
  • 10. Tunneb tervise- ja turvariske, oskab vältida ohtusid ja teab, kust abi otsida, kasutab turvaliselt dokumente ja pangakaarti.
  • 11. Oskab oma aega ja raha planeerida, võimeid ja võimalusi arvestada.
  • 12. Käitub teadliku tarbijana

Õpitulemused

  • 1. Teab Läänemere-äärseid riike ja näitab neid kaardilt
  • 2. Esitab positiivseid ja negatiivseid näiteid riikidevahelisest koostööst või selle puudumisest
  • 3. Toob näiteid koostööst oma kogukonnas: kodanikuühendused ja -algatused, noorte organiseeritud koostöövormid
  • 4. Loetleb kodukohas lahendamist vajavaid probleeme ja pakub neile lahendusi
  • 5. Leiab eakohaseid võimalusi eneseteostuseks kogukonna liikmena
  • 6. Nimetab inimõigusi ja selgitab nende olulisust
  • 7. Nimetab lapse õigusi ja kohustusi, märkab laste õiguste rikkumist ja otsib vajaduse korral abi
  • 8. Toob näiteid, kuidas inimeste õigused on seadusega kaitstud
  • 9. Kaitseb seisukohta, et keegi ei ole seadustest kõrgemal
  • 10. Kirjeldab demokraatia põhimõtete toimimist koolis, selgitades õpilasesinduse rolli koolielu kujundamisel
  • 11. Osaleb oma klassi otsustusprotsessides demokraatia põhimõtteid arvestades
  • 12. Leiab ja võrdleb erinevatest allikatest pärit infot
  • 13. Selgitab fakti ja arvamuse erinevust, toob näiteid
  • 14. Kasutab viitamist nõuetekohaselt
  • 15. Tunneb ära ja toob näiteid kultuurikonfliktide ja kultuurilise diskrimineerimise kohta
  • 16. Mõistab, et inimesed võivad näha maailma erinevalt
  • 17. Toob näiteid erinevatest kultuurinähtustest, millega ta on kokku puutunud
  • 18. Toob näiteid, milliste tunnuste põhjal saab inimene end kultuuriliselt määratleda
  • 19. Toob näiteid isikut tõendavate dokumentide õigest ja valest kasutamisest
  • 20. Loetleb tervise- ja turvalisuseohtusid, oskab ohu korral abi otsida
  • 21. Nimetab ohtusid internetis ja selgitab, kuidas end nende eest kaitsta, käitub ohutult
  • 22. Teab internetipanga ja pangakaardi kasutamisega seotud ohtusid ja käitub turvaliselt
  • 23. Oskab oma aega ja tegevusi planeerida
  • 24. Toob näiteid erinevatest seaduslikest rahateenimise võimalustest
  • 25. Koostab eelarve etteantud piirides
  • 26. Kirjeldab säästmise võimalusi igapäevaelus, toob näiteid
  • 27. Selgitab näidete põhjal vajaduste, soovide ja võimaluste erinevusi