Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”

Nädalatundide maht: 2

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Teab, et Eesti peab arvestama rahvusvahelise olukorra ja rahvusvaheliste suhetega.
  • 2. Teab, kuidas kujunes ja kuidas toimib tänapäeva demokraatlik ühiskond.
  • 3. Tunneb ära ja toob näiteid demokraatia kesksete tunnuste ja nende rikkumise kohta; toob näiteid, milliseid tagajärgi üksikisikule toob endaga demokraatia hävimine.
  • 4. Märkab, mis võib ohustada demokraatiat tänapäeval, selgitab, tuginedes minevikunäidetele.
  • 5. Teab Eesti riigi juhtimisega seotud põhiseaduslike institutsioonide ülesandeid.
  • 6. Mõistab ühiskonnasektorite spetsiifikat ja rolli ühiskonnas.
  • 7. Teab majanduse toimimise põhijooni, teab oma õigusi ja kohustusi tarbijana, oskab oma õigusi kaitsta.
  • 8. Analüüsib oma võimalusi tulevase töötajana ja ettevõtjana ning kavandab edasist haridusteed lähtuvalt oma huvidest ja võimetest ning ühiskondlikest teguritest.
  • 9. Seostab demokraatiat inimõiguste kaitsega
  • 10. Analüüsib õiguste ja kohustuste, vabaduse ja vastutuse seost.
  • 11. Teab, et Eesti Vabariigi põhiseadus on kõrgeim õigusakt ja oskab sealt leida vajalikku infot.
  • 12. Teab ja väärtustab kodanikuühiskonna võimalusi korraldada elu kodukohas, piirkonnas, riigis ja rahvusvaheliselt.
  • 13. Teab Eesti riigi ja selle kodanike õigusi, võimalusi ja kohustusi, mis tulenevad Euroopa Liidu liikmesusest.
  • 14. Hindab infoallikaid kriitiliselt ja kujundab oma arvamuse, järgib autoriõiguse ja intellektuaalse omandi kaitse põhimõtteid.
  • 15. Märkab kultuuride ja sotsiaalsete rühmade mitmekesisust, diskrimineerimist, sekkub oma võimaluste kohaselt.
  • 16. Analüüsib tervise- ja turvariske, oskab vältida ohtusid ja teab, kust vajaduse korral otsida abi

Õpitulemused

  • 1. Analüüsib näidete põhjal suur- ja väikeriikide, naaberriikide, demokraatlike ja mittedemokraatlike riikide vastastikuseid suhteid
  • 2. Selgitab riikide koostööd rahvusvahelistes organisatsioonides, toob näiteid
  • 3. Teab erinevaid demokraatlikus ühiskonnas osalemise võimalusi, toob näiteid
  • 4. Selgitab näidete abil võimude lahususe põhimõtet
  • 5. Loetleb demokraatliku ühiskonna tunnuseid, selgitab, mille poolest erinevad demokraatlik ühiskond ja diktatuur
  • 6. Toob näiteid erinevatest võimalustest, kuidas käituda demokraatia põhimõtteid järgides
  • 7. Selgitab avaliku konkursi tähtsust
  • 8. Teeb vahet riigi-, era- ja kodanikusektoril, toob näiteid nende tegevusest ja koostööst ühiskonnas ja üksikisikute võimalusest osaleda riigi-, era- ja kodanikusektoris
  • 9. Kirjeldab erinevate majandussüsteemide iseloomulikke tunnuseid ja toimimist
  • 10. Teab maksude vajalikkust ühiskonna toimimisel, eristab otseseid ja kaudseid makse
  • 11. Analüüsib vabalt valitud näidete põhjal inimeste tarbimiskäitumist
  • 12. Selgitab liigtarbimise põhjusi ja mõju üksikisikule, ühiskonnale ja keskkonnale
  • 13. Analüüsib valitud erialal tegutsemise võimalusi, lähtudes eriala spetsiifikast ja tuues esile palgatöötajana ja ettevõtjana tegutsemise erisused
  • 14. Teab, mis on sotsiaalne ettevõtlus, ja toob näiteid selle võimalustest
  • 15. Märkab ohtu demokraatiale enda ümbruskonnas ja ühiskonnas ning on valmis sellele oma võimaluste piires vastu seisma
  • 16. Toob näiteid oma õigustest ja kohustustest koolis, perekonnas ja ühiskonnas, selgitades õiguste ja kohustuste omavahelisi seoseid
  • 17. Selgitab soorollide ja soostereotüüpsete hoiakute mõju inimese valikutele
  • 18. Teab, mis on õigusriik, ja selgitab selle toimimise põhimõtteid;18
  • 19. Nimetab põhiseaduse abil Vabariigi Valitsuse, Riigikogu, Vabariigi Presidendi ja kohaliku omavalitsuse peamisi ülesandeid
  • 20. Teab võimalusi, kuidas kodanikud ja mittekodanikud saavad mõjutada ühiskonna toimimist
  • 21. Analüüsib enda võimalusi kooli ja kogukonna elu ning kohaliku omavalitsuse poliitika kujundamisel
  • 22. Teab Euroopa Liidu liikmesriike ja mõistab, miks Euroopa Liidu liikmesriik peab liikmesusest tulenevaid kohustusi täitma
  • 23. Toob näiteid Euroopa Liidu kodanike õigustest ja võimalustest, seostades neid enda eluga
  • 24. Oskab allikatest leida asjakohast infot oma arvamuse kujundamiseks
  • 25. Tunneb ära valeuudise ja propaganda ja teab, miks need võivad olla ohtlikud
  • 26. Oskab kasutada allikaid õppetöös, viitab ja tsiteerib nõuetekohaselt
  • 27. Võrdleb tõekspidamisi, tavasid ja praktikaid erinevate kultuuride ja subkultuuride näitel
  • 28. Mõistab koostöövõimaluste otsimise vajalikkust kultuuriliste erimeelsuste puhul
  • 29. Märkab ja analüüsib diskrimineerimisjuhtumit ja pakub välja lahendusi
  • 30. Toob näiteid kultuurilaenude ja -mõjutuste kohta eesti kultuuris
  • 31. Mõistab identiteedi määratlust, selgitab näidete varal, mis on sotsiaalne, kultuuri- ja rahvuslik identiteet ning mitmikidentiteet
  • 32. Toob näiteid stereotüüpide, vaenukõne ja sallimatuse kohta ning mõistab nende ohtu ühiskonnale
  • 33. Analüüsib oma kogemuste põhjal iseenda kultuuritarbimist
  • 34. Selgitab, miks on oluline tunda kultuuripärandit
  • 35. Toob näiteid Eesti kultuuri levikust maailmas
  • 36. Analüüsib riske, teeb ettepanekuid nende maandamiseks, demonstreerib õpisituatsioonis ohuolukorra asjakohast lahendamist, selgitades oma käitumist