Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”
Nädalatundide maht: 2
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Teab, et Eesti peab arvestama rahvusvahelise olukorra ja rahvusvaheliste suhetega.
- 2. Teab, kuidas kujunes ja kuidas toimib tänapäeva demokraatlik ühiskond.
- 3. Tunneb ära ja toob näiteid demokraatia kesksete tunnuste ja nende rikkumise kohta; toob näiteid, milliseid tagajärgi üksikisikule toob endaga demokraatia hävimine.
- 4. Märkab, mis võib ohustada demokraatiat tänapäeval, selgitab, tuginedes minevikunäidetele.
- 5. Teab Eesti riigi juhtimisega seotud põhiseaduslike institutsioonide ülesandeid.
- 6. Mõistab ühiskonnasektorite spetsiifikat ja rolli ühiskonnas.
- 7. Teab majanduse toimimise põhijooni, teab oma õigusi ja kohustusi tarbijana, oskab oma õigusi kaitsta.
- 8. Analüüsib oma võimalusi tulevase töötajana ja ettevõtjana ning kavandab edasist haridusteed lähtuvalt oma huvidest ja võimetest ning ühiskondlikest teguritest.
- 9. Seostab demokraatiat inimõiguste kaitsega
- 10. Analüüsib õiguste ja kohustuste, vabaduse ja vastutuse seost.
- 11. Teab, et Eesti Vabariigi põhiseadus on kõrgeim õigusakt ja oskab sealt leida vajalikku infot.
- 12. Teab ja väärtustab kodanikuühiskonna võimalusi korraldada elu kodukohas, piirkonnas, riigis ja rahvusvaheliselt.
- 13. Teab Eesti riigi ja selle kodanike õigusi, võimalusi ja kohustusi, mis tulenevad Euroopa Liidu liikmesusest.
- 14. Hindab infoallikaid kriitiliselt ja kujundab oma arvamuse, järgib autoriõiguse ja intellektuaalse omandi kaitse põhimõtteid.
- 15. Märkab kultuuride ja sotsiaalsete rühmade mitmekesisust, diskrimineerimist, sekkub oma võimaluste kohaselt.
- 16. Analüüsib tervise- ja turvariske, oskab vältida ohtusid ja teab, kust vajaduse korral otsida abi
Õpitulemused
- 1. Analüüsib näidete põhjal suur- ja väikeriikide, naaberriikide, demokraatlike ja mittedemokraatlike riikide vastastikuseid suhteid
- 2. Selgitab riikide koostööd rahvusvahelistes organisatsioonides, toob näiteid
- 3. Teab erinevaid demokraatlikus ühiskonnas osalemise võimalusi, toob näiteid
- 4. Selgitab näidete abil võimude lahususe põhimõtet
- 5. Loetleb demokraatliku ühiskonna tunnuseid, selgitab, mille poolest erinevad demokraatlik ühiskond ja diktatuur
- 6. Toob näiteid erinevatest võimalustest, kuidas käituda demokraatia põhimõtteid järgides
- 7. Selgitab avaliku konkursi tähtsust
- 8. Teeb vahet riigi-, era- ja kodanikusektoril, toob näiteid nende tegevusest ja koostööst ühiskonnas ja üksikisikute võimalusest osaleda riigi-, era- ja kodanikusektoris
- 9. Kirjeldab erinevate majandussüsteemide iseloomulikke tunnuseid ja toimimist
- 10. Teab maksude vajalikkust ühiskonna toimimisel, eristab otseseid ja kaudseid makse
- 11. Analüüsib vabalt valitud näidete põhjal inimeste tarbimiskäitumist
- 12. Selgitab liigtarbimise põhjusi ja mõju üksikisikule, ühiskonnale ja keskkonnale
- 13. Analüüsib valitud erialal tegutsemise võimalusi, lähtudes eriala spetsiifikast ja tuues esile palgatöötajana ja ettevõtjana tegutsemise erisused
- 14. Teab, mis on sotsiaalne ettevõtlus, ja toob näiteid selle võimalustest
- 15. Märkab ohtu demokraatiale enda ümbruskonnas ja ühiskonnas ning on valmis sellele oma võimaluste piires vastu seisma
- 16. Toob näiteid oma õigustest ja kohustustest koolis, perekonnas ja ühiskonnas, selgitades õiguste ja kohustuste omavahelisi seoseid
- 17. Selgitab soorollide ja soostereotüüpsete hoiakute mõju inimese valikutele
- 18. Teab, mis on õigusriik, ja selgitab selle toimimise põhimõtteid;18
- 19. Nimetab põhiseaduse abil Vabariigi Valitsuse, Riigikogu, Vabariigi Presidendi ja kohaliku omavalitsuse peamisi ülesandeid
- 20. Teab võimalusi, kuidas kodanikud ja mittekodanikud saavad mõjutada ühiskonna toimimist
- 21. Analüüsib enda võimalusi kooli ja kogukonna elu ning kohaliku omavalitsuse poliitika kujundamisel
- 22. Teab Euroopa Liidu liikmesriike ja mõistab, miks Euroopa Liidu liikmesriik peab liikmesusest tulenevaid kohustusi täitma
- 23. Toob näiteid Euroopa Liidu kodanike õigustest ja võimalustest, seostades neid enda eluga
- 24. Oskab allikatest leida asjakohast infot oma arvamuse kujundamiseks
- 25. Tunneb ära valeuudise ja propaganda ja teab, miks need võivad olla ohtlikud
- 26. Oskab kasutada allikaid õppetöös, viitab ja tsiteerib nõuetekohaselt
- 27. Võrdleb tõekspidamisi, tavasid ja praktikaid erinevate kultuuride ja subkultuuride näitel
- 28. Mõistab koostöövõimaluste otsimise vajalikkust kultuuriliste erimeelsuste puhul
- 29. Märkab ja analüüsib diskrimineerimisjuhtumit ja pakub välja lahendusi
- 30. Toob näiteid kultuurilaenude ja -mõjutuste kohta eesti kultuuris
- 31. Mõistab identiteedi määratlust, selgitab näidete varal, mis on sotsiaalne, kultuuri- ja rahvuslik identiteet ning mitmikidentiteet
- 32. Toob näiteid stereotüüpide, vaenukõne ja sallimatuse kohta ning mõistab nende ohtu ühiskonnale
- 33. Analüüsib oma kogemuste põhjal iseenda kultuuritarbimist
- 34. Selgitab, miks on oluline tunda kultuuripärandit
- 35. Toob näiteid Eesti kultuuri levikust maailmas
- 36. Analüüsib riske, teeb ettepanekuid nende maandamiseks, demonstreerib õpisituatsioonis ohuolukorra asjakohast lahendamist, selgitades oma käitumist