Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Keel ja kirjandus”
Nädalatundide maht: 3
Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud
- 1. Mõistab rahvapärimust ja kultuuri mitmekesisust
- 2. Teadvustab vene keelt kui kogukondliku kultuuri kandjat ja suhtluse vahendit
- 3. Väljendab end selgelt, asjakohaselt ja keeleliselt korrektselt nii suuliselt kui ka kirjalikult
- 4. Kirjutab eesmärgistatult ja keeleliselt korrektselt eri liiki tekste eri allikate toel ning eri keskkondades
- 5. Kuulab, loeb ja loob eri liiki tekste eesmärgistatult eri keskkondades
- 6. Analüüsib ja hindab kriitiliselt eri liiki suulisi ja kirjalikke tekste, arvestab intellektuaalomandiga
- 7. Tunneb eri laadis ja žanris tekstide ülesehitust ning mõistab nende sisu
- 8. Kujundab lugemise kaudu hoiakuid ja tõekspidamisi
- 9. Arendab lugedes oma sõnavara
Õpitulemused
- 1. Väärtustab vene keelt emakeelena ja ühena maailma keeltest
- 2. Suhtub austusega teiste keelte ja inimeste erinevustesse ning eripärasse
- 3. Arvestab suhtlemisel eesmärki ja olukorda, valdab kõnekultuuri
- 4. Nimetab suulise ja kirjaliku kõne erijooni ning eristab kirjakeelt argikeelest
- 5. Järgib kirjutamisel õpitud õigekirjanorme ja keelereegleid
- 6. Kasutab digitaalset kirjaoskust, loob tekste erinevates keskkondades, arvestab suhtlusetiketti
- 7. Annab suulisele või kirjalikule tekstile põhjendatud tagasisidet, väljendab loetu põhjal enda seisukohti ja väärtushoiakuid
- 8. Arutleb eakohastel teemadel, lahendab keelealaseid probleemülesandeid ning osaleb diskussioonis
- 9. Eristab ja analüüsib kuuldu ja loetu põhjal peamist informatsiooni ning olulisi seisukohti
- 10. Teeb kuuldust ja loetust kokkuvõtte nii suuliselt kui ka kirjalikult
- 11. Esitab loetu põhjal küsimusi, teeb järeldusi ning annab hinnanguid
- 12. Sõnastab probleemi, väljendab oma arvamust, esitab argumente ja toob näiteid
- 13. Loeb tabeleid, diagramme, skeeme ja tingtähiseid ning kasutab neid enda koostatud tekstides
- 14. Hindab kriitiliselt suhtlusmooduseid, sh visuaalset, kuuldelist, žestilist ja tekstilist osa
- 15. Teab, et teksti väljenduslaad oleneb teksti kasutusvaldkonnast, liigist, eesmärgist, autorist ja suhtlusolukorrast
- 16. Koostab jutustavaid, kirjeldavaid ja arutlevaid tekste ning esitab neid
- 17. Ehitab teksti üles vastuvõtjat arvestades, järjestab ja seostab info loogiliselt ning valdab peamisi tekstisidususvõtteid
- 18. Kirjutab ja valmistub esinemiseks etappide kaupa
- 19. Esineb suuliselt (tervitab, võtab sõna, koostab ning peab lühikese ettekande ja kõne)
- 20. Analüüsib enda ja teiste keelevahendite valiku sobivust olukorrast lähtudes
- 21. Vormistab korrektselt eri liiki tekste, arvestab olukorda ja adressaati, järgib keelenorme ja vormistusnõudeid
- 22. Iseloomustab peamisi tekstiliike, nende põhijooni ning kasutamise võimalusi
- 23. Teab, et teksti väljenduslaad oleneb teksti kasutusvaldkonnast, -liigist ja autorist
- 24. Leiab õigekirjajuhiseid veebist ning sõna- ja käsiraamatutest, kasutab arvuti õigekirjakorrektorit ja hindab kriitiliselt õigekeelsussoovitusi
- 25. Rikastab lugemise kaudu oma sõnavara ning kasutab mitmekesiseid grammatilisi tarindeid