Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Keel ja kirjandus”

Nädalatundide maht: 3

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Mõistab rahvapärimust ja kultuuri mitmekesisust
  • 2. Teadvustab vene keelt kui kogukondliku kultuuri kandjat ja suhtluse vahendit
  • 3. Väljendab end selgelt, asjakohaselt ja keeleliselt korrektselt nii suuliselt kui ka kirjalikult
  • 4. Kirjutab eesmärgistatult ja keeleliselt korrektselt eri liiki tekste eri allikate toel ning eri keskkondades
  • 5. Kuulab, loeb ja loob eri liiki tekste eesmärgistatult eri keskkondades
  • 6. Analüüsib ja hindab kriitiliselt eri liiki suulisi ja kirjalikke tekste, arvestab intellektuaalomandiga
  • 7. Tunneb eri laadis ja žanris tekstide ülesehitust ning mõistab nende sisu
  • 8. Kujundab lugemise kaudu hoiakuid ja tõekspidamisi
  • 9. Arendab lugedes oma sõnavara

Õpitulemused

  • 1. Väärtustab vene keelt emakeelena ja ühena maailma keeltest
  • 2. Suhtub austusega teiste keelte ja inimeste erinevustesse ning eripärasse
  • 3. Arvestab suhtlemisel eesmärki ja olukorda, valdab kõnekultuuri
  • 4. Nimetab suulise ja kirjaliku kõne erijooni ning eristab kirjakeelt argikeelest
  • 5. Järgib kirjutamisel õpitud õigekirjanorme ja keelereegleid
  • 6. Kasutab digitaalset kirjaoskust, loob tekste erinevates keskkondades, arvestab suhtlusetiketti
  • 7. Annab suulisele või kirjalikule tekstile põhjendatud tagasisidet, väljendab loetu põhjal enda seisukohti ja väärtushoiakuid
  • 8. Arutleb eakohastel teemadel, lahendab keelealaseid probleemülesandeid ning osaleb diskussioonis
  • 9. Eristab ja analüüsib kuuldu ja loetu põhjal peamist informatsiooni ning olulisi seisukohti
  • 10. Teeb kuuldust ja loetust kokkuvõtte nii suuliselt kui ka kirjalikult
  • 11. Esitab loetu põhjal küsimusi, teeb järeldusi ning annab hinnanguid
  • 12. Sõnastab probleemi, väljendab oma arvamust, esitab argumente ja toob näiteid
  • 13. Loeb tabeleid, diagramme, skeeme ja tingtähiseid ning kasutab neid enda koostatud tekstides
  • 14. Hindab kriitiliselt suhtlusmooduseid, sh visuaalset, kuuldelist, žestilist ja tekstilist osa
  • 15. Teab, et teksti väljenduslaad oleneb teksti kasutusvaldkonnast, liigist, eesmärgist, autorist ja suhtlusolukorrast
  • 16. Koostab jutustavaid, kirjeldavaid ja arutlevaid tekste ning esitab neid
  • 17. Ehitab teksti üles vastuvõtjat arvestades, järjestab ja seostab info loogiliselt ning valdab peamisi tekstisidususvõtteid
  • 18. Kirjutab ja valmistub esinemiseks etappide kaupa
  • 19. Esineb suuliselt (tervitab, võtab sõna, koostab ning peab lühikese ettekande ja kõne)
  • 20. Analüüsib enda ja teiste keelevahendite valiku sobivust olukorrast lähtudes
  • 21. Vormistab korrektselt eri liiki tekste, arvestab olukorda ja adressaati, järgib keelenorme ja vormistusnõudeid
  • 22. Iseloomustab peamisi tekstiliike, nende põhijooni ning kasutamise võimalusi
  • 23. Teab, et teksti väljenduslaad oleneb teksti kasutusvaldkonnast, -liigist ja autorist
  • 24. Leiab õigekirjajuhiseid veebist ning sõna- ja käsiraamatutest, kasutab arvuti õigekirjakorrektorit ja hindab kriitiliselt õigekeelsussoovitusi
  • 25. Rikastab lugemise kaudu oma sõnavara ning kasutab mitmekesiseid grammatilisi tarindeid